Novina a železniční viadukt

12.11.2021
Novina 1930 (zdroj: Historie.cz)
Novina 1930 (zdroj: Historie.cz)
Novina, "Adelheid" 1969 (archiv Luboše Beránka)
Novina, "Adelheid" 1969 (archiv Luboše Beránka)

Novina

Obec uváděná roku 1581 jako "nově vystavěná " na lemberském panství byla až do roku 1945 samostatná. Po válce se spojila do jedné obce s níže ležícím Kryštofovým Udolím. Na pohlednici, kterou roku 1916 vydala kryštofodolská pobočka Německého Horského spolku pro Ještědské a Jizerské hory, je vadět celá obec shora. Vzadu za viaduktem se rozkládají polnosti části Noviny, zvané Haudorf, která leží v hlavním údolí potoka Rokytky. Viadukt, dnes technická památka, byl dokončen v roce 1900 při budování železniční trati z České Lípy do Liberce. Dobře jsou patrné koleje tratě, která se vzápětí noří do 822 m dlouhého tunelu pod hlavním hřebenem. V popředí pohlednice se v zatáčkách vine silnice, která roku 1888 spojila Novinu přes horské sedlo s Křižany.

Viadukt Novina, "Krev zmizelého" 2005 (archiv L.Beránka)
Viadukt Novina, "Krev zmizelého" 2005 (archiv L.Beránka)

Novina

Na pohlednici vidíme obě dnešní pozoruhodnosti horské obce Noviny - tunel i viadukt - ještě ve stavbě, přestože v době jejího odeslání byly již rok hotovy. Osm set patnáct metrů dlouhý tunel železniční trati z České Lípy do Liberce začali italští barabové hloubit roku 1898 a slavnostně otevřen byl 6. května 1900.' Toho roku byl dokončen i téměř 30 metrů vysoký a 230 m dlouhý viadukt nad říčkou Rokytkou. Dnes je chráněnou technickou památkou. Provoz na této trati byl zahájen 16. září 1900. Vlevo dole je na pohlednici i novinská škola, která v této, tehdy samostatné, obci (dnes je částí Kryštofova Údolí) byla otevřena 26. února 1887. Její budova stojí dodnes, ale již se v ní neučí. Ani jeden z vyobrazených hostinců již neexistuje.

Kryštofovo Údolí 1902 (archiv Jany Zahurancové)
Kryštofovo Údolí 1902 (archiv Jany Zahurancové)
Foto: @tynka_kubesu
Foto: @tynka_kubesu
archiv Vlastimír Hájek
archiv Vlastimír Hájek
Foto: Petr Musil Photography💛
Foto: Petr Musil Photography💛
Kryštofovo Údolí - stavba viaduktu - foto z kalendáře ´´Kryštofovo Údolí´´ 2020
Kryštofovo Údolí - stavba viaduktu - foto z kalendáře ´´Kryštofovo Údolí´´ 2020
Kryštofovo Údolí - viadukt (archiv Jany Zahurancové)
Kryštofovo Údolí - viadukt (archiv Jany Zahurancové)
v roce 1910
v roce 1910

Železniční viadukt (Novina)

Viadukt spolu s Ještědským tunelem tvoří podstatnou část dvoukilometrového úseku na libereckém záhlaví stanice Křižany (500 m n. m.) směrem k zastávce Novina (480 m n. m.). Viadukt má čtrnáct půlkruhově zaklenutých oblouků o rozpětí 12 metrů a jeho výška dosahuje 29,5 metrů. Uprostřed každého z těchto oblouků je otvor pro odtok vody. Nahoře je most opatřen kovovým zábradlím a lávkami, které umožňují se vyhnout projíždějícímu vlaku.
Viadukt je postaven do oblouku s poloměrem 235 metrů, který se otevírá do údolí směrem na severozápad. Jako materiál na stavbu mostu posloužil lomový kámen, konkrétně diorit, který byl vytěžen při ražbě Ještědského tunelu mezi Křižany a Novinou. Na obklady a parapety mostu byla použita liberecká žula.
Zdroj: Wikipedie

Novinský viadukt. Přefoceno, rok a autor neznámý. (archiv Ladislav Hanslík)
Novinský viadukt. Přefoceno, rok a autor neznámý. (archiv Ladislav Hanslík)
Železniční viadukt Kryštofovo Údolí-Novina (nedatováno) (archiv J.Peterka)
Železniční viadukt Kryštofovo Údolí-Novina (nedatováno) (archiv J.Peterka)
Novina (archiv Jany Zahurancové)
Novina (archiv Jany Zahurancové)
foto Martin Tesař
foto Martin Tesař
foto Honza Kindl
foto Honza Kindl
foto Maciej Barchetta
foto Maciej Barchetta
foto Maciej Barchetta
foto Maciej Barchetta
foto André P. Schwarzkopf Profoa
foto André P. Schwarzkopf Profoa
foto Jaromír Baxa
foto Jaromír Baxa
foto Ondřej Holas Photography
foto Ondřej Holas Photography
foto Ondřej Holas Photography
foto Ondřej Holas Photography
(Zdroj: K-report.net)
(Zdroj: K-report.net)
foto Matúš Oračko
foto Matúš Oračko
Viadukt v barvách a Ještěd jako bonus! (foto Radek Drbohlav)
Viadukt v barvách a Ještěd jako bonus! (foto Radek Drbohlav)
foto Lara Stein
foto Lara Stein
foto Jan Pešek
foto Jan Pešek
foto Ondřej Holas Photography
foto Ondřej Holas Photography
 Pravděpodobně nejpohádkovější viadukt v Libereckém kraji 🚂  Foto: Jiří Jansa
Pravděpodobně nejpohádkovější viadukt v Libereckém kraji 🚂 Foto: Jiří Jansa
...asi jednu jedinou letošní "mikuláškou" parní mašinku a její jízdu v našem okolí  jsem si dnes nemohl nechat ujít a to zvláště, když se navíc venku objevilo v prosinci i trochu toho sněhu... 😉 ...a podle přítomných lidiček a fotografů bylo hnedle vidět, že jsem ten nápad nedostal sám a u viaduktu v "Kryštofáku" se nás tam sešlo víc než dost a byla to paráda, protože byla zima, tak že páry bylo dost a kouř nebyla také nouze, když mašinka "Babička 310.0134" funěla plně naložená nahoru do tunelu... 😉 (A9+Sony 24-70/4; ISO 1000; f9; 1/160sec) (foto Milan Hamr Dvořák)
...asi jednu jedinou letošní "mikuláškou" parní mašinku a její jízdu v našem okolí jsem si dnes nemohl nechat ujít a to zvláště, když se navíc venku objevilo v prosinci i trochu toho sněhu... 😉 ...a podle přítomných lidiček a fotografů bylo hnedle vidět, že jsem ten nápad nedostal sám a u viaduktu v "Kryštofáku" se nás tam sešlo víc než dost a byla to paráda, protože byla zima, tak že páry bylo dost a kouř nebyla také nouze, když mašinka "Babička 310.0134" funěla plně naložená nahoru do tunelu... 😉 (A9+Sony 24-70/4; ISO 1000; f9; 1/160sec) (foto Milan Hamr Dvořák)
Harry jede na vánoční prázdniny do Kvikálkova (foto Jan Pešek)
Harry jede na vánoční prázdniny do Kvikálkova (foto Jan Pešek)
Harry se vrací do Bradavic (foto Jan Pešek)
Harry se vrací do Bradavic (foto Jan Pešek)
Někdy na člověka (zvláště na začátku zimy) přijde takový splín, co to před lety udělal, když se odstěhoval do zapadlé vsi v podhůří Jizerských hor. Když pak ale napadne sníh a navíc takřka za kopcem můžeme mít takovéto nádhery, veškeré splíny odejdou... A jak trávíte adventní víkendy s rodinou vy? PS: Pro šotouše jen doplním, že na fotografii je zachycená německá 35.1097-1, která tuto sobotu poctila mimořádnou návštěvou náš kraj. (autor fotografie 2.12.2023 Post Rash)
Někdy na člověka (zvláště na začátku zimy) přijde takový splín, co to před lety udělal, když se odstěhoval do zapadlé vsi v podhůří Jizerských hor. Když pak ale napadne sníh a navíc takřka za kopcem můžeme mít takovéto nádhery, veškeré splíny odejdou... A jak trávíte adventní víkendy s rodinou vy? PS: Pro šotouše jen doplním, že na fotografii je zachycená německá 35.1097-1, která tuto sobotu poctila mimořádnou návštěvou náš kraj. (autor fotografie 2.12.2023 Post Rash)
foto André P. Schwarzkopf Profoa
foto André P. Schwarzkopf Profoa
24.9.2023 foto Matyáš Gál Intro letošního podzimu na Ještědském hřbetu.
24.9.2023 foto Matyáš Gál Intro letošního podzimu na Ještědském hřbetu.
foto 5.7.2024 Matyáš Gál
foto 5.7.2024 Matyáš Gál
foto Łikendowicz na tropie
foto Łikendowicz na tropie
foto Łikendowicz na tropie
foto Łikendowicz na tropie

Představte si, že sedíte ve vlaku, z komína se kouří a vy přejíždíte novinský viadukt… Skoro jako kdybyste jeli do Bradavic, že? Do Bradavic vás vlak sice neodveze, ostatně ani do jiné školy čar a kouzel, ale zase vám nabídne kouzelný zážitek a to už stojí za zkoušku

Foto: Vašek Šoupal.

zdroj: Region Liberec

Železniční viadukt Kryštofovo Údolí - Novina (archiv J.Perterka)
Železniční viadukt Kryštofovo Údolí - Novina (archiv J.Perterka)
foto Marek Šaroch
foto Marek Šaroch
Novinský viadukt kolem roku 1940 (archiv Tomáš Stracke)
Novinský viadukt kolem roku 1940 (archiv Tomáš Stracke)

Novina u Kryštofova Udolí v roce 1908

Pohlednice je z časů, kdy byly podještědské obce pyšné na to, že leží v blízkosti nově vybudované Ustecko-Ieplické železnice, zvané německy A.I.E. (Aussig-Teplitzer-Eisenbahn), kterou v roce 1900 dokončila soukromá společnost. Světu se tak více otevřela i podhorská obec Novina, poprvé vzpomínaná roku 1581 a až do roku 1945 samostatná. Dnes je Částí sousedního Kryštofova Udolí. Razítko s uvedením A.T.E. otiskl nad snímek svého, v Novině největšího hostince U Zastávky i jeho provozovatel Franz Luh.
Mohutný dům shořel roku 1949, když v něm bydleli dělníci opravující blízký tunel a viadukt na zmíněné železniční trati. Silnice, u které stával, se vine strmým závěrem Udolního potoka do Křižanského čili Novinského sedla od roku 1888. Uzká cesta, která z ní odbočuje vlevo, vede pod mohutným viaduktem do vlastní Noviny, do části zvané kdysi Haudorf, ležící v údolí říčky Rokytky.

Ústecko-teplická železnice


Železniční trať, která měla do průmyslového Liberecka přivést nákladní vlaky ze západočeské uhelné pánve, byla slavnostně otevřena 16. září 1900. Do povodí řeky Nisy vstoupila 815 m dlouhým tunelem, který dělníci vyrazili v Ještědském hřbetu mezí Křižany a Novinou u Kryštofova Údolí. Nevídaně dlouhý byl i - dnes památkově chráněný - 230 m dlouhý viadukt za tunelem. Na horském úseku mezi Křižany a Karlovem, dlouhém pouhých osm kilometrů, muselo být vyraženo pět tunelů a postaveny čtyří viadukty. Na více než sto let | staré pohlednici vidíme ústí druhého nejdelšího tunelu na této trati. Je 317 m dlouhý a vede pod Srním vrchem, v německých mapách je proto označován jako Rehberg-Tunnel. Dělníci, většinou italští "barabové", při jeho prorážení mohli poprvé použít elektřinou poháněné vrtačky; starší křižanský tunel byl ještě ražen ručně a práce na něm trvala více než dva roky.

Kryštofovo Údolí - Novina. Dům č.p. 67.

V roce 1947 zde sloužila vojenská posádka k ostraze železničního tunelu a viaduktu. Dům z roku 1934 (datum na štítu) zůstal ve své podobě dodnes.

(autor příspěvku Josef Kutílek)

Novina v roce 1932

Záběr dřevěné budovy Kratzerovy restaurace
zdroj: František Vydra, Vitalij Marek a Petr Prášil - Hrádecko — Chrastavsko na starých pohlednicích, 2005

Novina v roce 1908

Hostinec U zastávky (majitel Karl Engicht)

Zdroj: František Vydra, Vitalij Marek a Petr Prášil - Hrádecko a Chrastavsko na starých pohlednicích, 2005

Novina v roce 1908

Jeden z výletních hostinců

Zdroj: František Vydra, Vitalij Marek a Petr Prášil - Hrádecko a Chrastavsko na starých pohlednicích, 2005

Novina v roce 1940

Hostinec "Touristenheim"

Zdroj: František Vydra, Vitalij Marek a Petr Prášil - Hrádecko a Chrastavsko na starých pohlednicích, 2005