Kryštofovo Údolí

V dobovém popise panství Lemberk ze 16. srpna 1678 se říká o Kryštofově Údolí:
"Tato vesnice leží pod velkou horou, zvanou Ještěd. Samo o sobě je hornatým, studeným a drsným místem a větší část roku je plné vysokého sněhu, má krutou zimu a časté povětří. Zimní období končí velmi pomalu na jaře a začíná znovu už na podzim. Chtějí-li obyvatelé této obce z bahnité a unavené půdy něco sklidit, musí předem s největší námahou hnojit, přičemž pole často vymrznou a vymáčí se. Útěchou obyvatel je trocha ovsa a lnu, které pro předčasně napadlý sníh mohou být jen ztěžka z polí sváženy. Mnozí, kteří mají pár kusů dobytka, se živí vožením obilí po silnicích, k čemuž se jim půjčují peníze, a teprve po prodeji platí svým věřitelům určitý poplatek ( Zinspfennig ). Ostatní se živí namáhavým předením. Konec konců je to nepříjemné a divoké místo a spíše se oškliví, než aby vybízelo k bydlení. O sousední obci Novina bylo napsáno : Poloha, polnosti, obživa a společná práce jsou stejné, jako v Kryštofově Údolí." Dějiny Kryštofova Údolí - autor textu Petr Holub


KRYŠTOFOVO ÚDOLÍ bylo založeno uhlíři pravděpodobně již v 16. století. Pro svou jedinečnou polohu v údolí mezi lesy se stalo vyhledávaným cílem pro letní i zimní rekreaci. Obec patřila k lemberskému, později ke grabštejnskému panství. Cennou historickou stavební památkou je dřevěný kostelík sv. Kryštofa z let 1683—84. Na mostku pod kostelem stojí kopie barokní sochy sv. Jana Nepomuckého. Uprostřed obce se zachovala pískovcová kaplička se sochou ""Piety"", další "Pietu" můžeme vidět také na sedle Ještědského hřebene při silnici do Křížan. V lese nad obcí stojí kaple sv. Kryštofa, patrona poutníků. Vesnice se vyznačuje romantickým okolím a velkým počtem vzorně udržovaných dřevěných lidových staveb, které slouží většinou k rekreaci. Je zde několik penzionů a koupaliště. Od 1. ledna 2005 byla větší část obce prohlášena vesnickou památkovou zónou. zdroj: Vitalij Marek - Petr Prášil - František Vydra : Hrádecko a Chrastavsko na starých pohlednicích, 2005







PUTOVÁNÍ ČASEM
Kryštofovo Údolí, nejmalebnější ze všech obcí ještědských hor, je z mnoha důvodů pozoruhodné, či dokonce - jedinečné! Navíc: jeho původ je - řečeno po starodávnu - obestřen tajemstvím dávných kovkopů, svobodných horníků, kteří před staletími chodili krajem od panství k panství a hledali rudy. Neobjasněné je i samo jméno horské obce. Bylo by škoda, kdyby se o jeho tajemstvích - těch staletých i docela nedávných - nedozvěděli lidé, kteří do krásného hlubokého údolí mezi horami dnes přicházejí jako návštěvníci, nebo zde dokonce žijí. Vždyť je blaživé být zasazen nejen do krajiny, ale i do toku času a nežít jen prchavou přítomností. Pro psaní této knížky jsem se musel proto stát poutníkem časem i krajinou - krásný, ale nesnadný úkol!
Jako
poutník časem jsem putoval uplynulými staletími s kronikáři, s těmi
služebníky času, kterým Chrónos, bůh času, propůjčil své prastaré
antické jméno. A letopisci pak už jen podle svých možností a schopností
zachycovali věky, doby, roky, léta, časy. Obce Ještědského hřbetu a s
nimi i Kryštofovo Údolí neměly ale to štěstí, které potkalo sousední
Jizerské hory a jejich vesnice. Tam s velikou pílí a pečlivostí popsal a
knižně vydal před víc než stoletím dějiny většiny obcí frýdlantského a
zčásti i libereckého panství učitel a kronikář Anton Ressel. Jeho
kroniky mi kdysi velice pomáhaly při psaní Knihy o Jizerských horách,
při poznávání jejich historie a osudů jejich obyvatel. V takových
"Dějinách obce", často i mnohasetstránkových, pak bylo možné najít
všechno, téměř všechno. Seznamy starostů, farářů a učitelů za celá
staletí, historii jednotlivých domů, slavné i méně slavné rodáky,
požáry, povodně i sucha, krupobití a neštěstí, rány morové i cholerové,
války slezské i vojny francouzské.
Podobné
tištěné kroniky se mi ale pro ještědské obce nepodařilo objevit. O
Kryštofově Údolí vyšla jediná publikace, velice pěkný pamětní spis
Franze Waltera z roku 1927 k údajně pětistému výročí vzniku obce pod
názvem "Ze zašlých dnů" (Aus vergangenen Tagen) o pouhých čtyřech
desitkach stranek. Mnoho článků je ale roztroušeno po starých německých
historických Časo> pisech a vlastivědách. Znovu jsem se tedy musel po
desetiletích ponořit (mys Jel jsem, že už to po Knize o Jizerských
horách nikdy nebudu muset dělat) do četby frakturou tištěných publikací
nebo (ale to z Časovych důvodů jen vyjimečně!) do málo čitelné a různými
kurenty ručně psané německé kryštofodok ské Obecní kroniky započaté
roku 1836, kterou - spolu s farními kronikami vedenými již od roku
1768 - uchovává Státní okresní archiv v Liberci.
Pro
poutníka krajinou je jedinečnost Kryštofova Údolí patrná již při
pohledu z velké dálky. Hledíme-li k Ještědu z Jizerských hor, třeba z
okolí Dračího kamene nad Libercem, cloní celý jihozápadní obzor celistvá
hradba Ještědského hřbetu. Něžná křivka hor je viditelně přerušena
jakoby hlubokým zásekem jen na jediném místě, tam, kde vody Rokytky
prorvaly jeden z Kryštofových hřbetů mezi Ještědem, Černou horou a
Rozsochou na jedné straně a Důlním vrchem, Dlouhou horou a Velkým
Vápenným na straně druhé. Asi právě tudy pronikli do strmého úzkého
údolí první kovkopové. Po něm také obyvatelé svůj domov vždycky
nazývali. Důl čili Grund. Zprvu Bezový Důl (protože zde žili Němci,
jmenoval se německy Holundergrund), posléze Kryštofův Důl,
Christofsgrund, ve zbožnějších časech roku 1578 pak St. Christophori
Grund, česky již roku 1581 Audoli Swatého Krystoffora gruntu. Za necelé
čtvrt století bude horská obec slavit již půl tisíciletí od doby, kdy se
roku 1528 jméno Holundergrund objevilo v panských listinách poprvé.
Na
rozdíl od jižního úpatí ještědského pohoří nelákalo úzké strmé severní
údolí "pravěké" obyvatele Čech, aby se v něm usídlili. Soudím tak podle
toho, že až do dnešních dnů nenalezli archeologové v Kryštofově Údolí
jediný doklad o tom, že by v dávných dobách, které postupně nazývají
paleolit, mezolit, neolit, doba měděná, bronzová či železná, zde trvale
žili lidé.
Lidé,
kteří nyní žijí v Liberci, mají štěstí, že jejich domov v údolí řeky
Nisy leží mezi dvěma pohořími. Obě mají na dosah, elektrická dráha je
doveze až k jejich úpatím, městské autobusy pak takřka do jejich nitra.
Jak velice se ale od sebe liší Jizerské hory a Ještědský hřbet! Na sever
od města leží rozlehle planě Jizerských hor s tajemnými rašeliništi,
horskými vrchovišti. Mohutné skaly hor tam tvoří většinou hrubozrnná
žula, která na několika mistech v sobě ukryva mnoho drahých kamenů,
nejznámější z nich bývaly safiry. Prastaré svory tam vydávají kasiterit,
cínovou rudu. Dřevo kdysi nekonečných lesů Jizerských hor živilo
desítky sklářských hutí a na horských bystřinách vyrostly údolní
přehrady.
Nic
z toho nenajde ten, kdo zamíří z Liberce na opačnou stranu "do
Ještěda", pohoří, ve kterém se nachází Kryštofovo Údolí. Nalezne jen
strmé svahy a úzké hřbety, nazývané zde hřebeny, někde lesnaté, jinde
holé s bývalými pastvinami a poli, které začaly víc zarůstat lesem
teprve až po poslední válce. Jsou tu jiné druhy hornin, fylitů a
křemenců i drahých kamenů a rud, stříbrných, olověných a zinkových.
Rašeliniště nahradily bujné vápencové bučiny se vzácnými rostlinami. Na
rozdíl od Jizerských hor tvořil Ještědský hřbet celá staletí výraznou
hranici národnostní, jazykovou, kulturní, náboženskou, hospodářskou i
správní. Na jihovýchodě hor leží rázovité, do kraje otevřené zemědělské
vesnice líbezného českého Podještědí, jejichž sedláky, chalupniky,
podruhy i pašeráky již před půldruhým stoletím proslavila ve svých
románech a povídkách Karolina Světlá. Na opačném lesnatém severozápadě
hor, ve kterém je skryto i málo úrodné Kryštofovo Údolí, žili němečtí
horníci a dřevaři a později zemědělci, drobní řemeslníci a dělníci, o
jejichž životě ví dnes jen málokdo.
Zdroj: Miloslav Nevrlý - KRYŠTOFOVO ÚDOLÍ Putování časem a krajinou, 2005
Kryštofovo Údolí (1910)
Střed obce, v pozadí cesta k nádraží a Spálený vrch
zdroj: František Vydra, Vitalij Marek a Petr Prášil - Hrádecko — Chrastavsko na starých pohlednicích, 2005






Kryštofovo Údolí
(foto R.Ginzel kolem roku 1920)
Roubený raně barokní kostel v horské údolní vesnici pochází z let 1683-1686. Nahradil původní luteránský kostelík ze 16. století. Roku 1781 byl doplněn o zděnou sakristii, od roku 1893 kryje vnějšek stěn břidlicový obklad. Stranou kostela stojí dřevěná zvonice, která byla postavena při barokních úpravách areálu kostela v roce 1754. Stavba zřejmě souvisela s chystaným zřízením farnosti. Před zvonicí se nachází raně barokní, čtvercová, ploše krytá márnice






POHLED DO ÚDOLÍ ROKYTKY
Staré německé kroniky začínaly několikastránkovým tuhým a věcným popisem
obce: její přesnou rozlohou, popisem hranic s katastry sousedních obcí a
vyjmenováním všech okolních hor, kopců, hřebenů i všech potoků, které z
nich stékají. Cítím však, že vyprávění o horském údolí, kterým opouští
říčka Rokytka ještědské hřebeny, si zaslouží romantičtější, slovanštější
začátek, který by nehubil fantazii, ale spíš umocňoval představivost.
Vždyť v údolí Rokytky i na okolních strmých stráních pět století
vyrůstala, stárla a posléze splynula do jedné obce tři lidská sídla
patřící kdysi dvěma různým panstvím.
Myslím,
že půvab Údolí spíš přiblíží slova, která najdeme ve víc než sto let
starém čtrnáctisvazkovém díle nazvaném ČECHY. Bylo vydáváno v letech
1883 až 1908 "společnou prací spisovatelův a umělců českých", které vedl
nejslovutnější český spisovatel historických románů a pověstí profesor
Alois Jirásek. Kryštofovo Údolí popsal autor dvanáctého svazku z roku
1902, věhlasný turnovský historik Dr. J. V. Šimák. Z jeho textu je
patrné, že byl nejen oduševnětým poutníkem časem, ale i vnímavým a
pozorným poutníkem krajinou: "Kdo by obešel silnicí pod ostrohem s
hradem Hamrštejnem a tam, kde čirá voda Eckersbachu se rmutným proudem
Nisy splývá, proti potoku se dal, vejde v hluboký, tichý úval, kde jen
bílý pruh silnice svítí v tmavém plášti hvozdnatých strání. Říkají tu
pyšně: v Clamovském Švýcarsku. V pravdě sluje končina ta zapadlá a jako
světu ztracená Christofsgrundem čili Oudolem sv. Krištofa, jak v XVI
věku předkové naší ji jmenovali. Vsi téhož jména dojde chodec za půl
hodiny. Ale neshlédne zde nic pamětihodného krom krásné krajiny a
farního kostelíka světce, jenž byl místu patronem. Chrámec z roku 1683
je nevelký, od krokví po základy ze dřeva, a zevně zelenou břidlicí cele
pobit. Uvnitř mista nepřebývá; kol oken dokola jdou galerie na
sloupech, ale vše je čistě a řemeslně barvami omalováno i ozdobeno
výjevy z Písma. Tak zvaná Krištofova kaple je nepatrný zděný výklenek s
obrazem Piety a letopočtem 1692, zdaleka viditelný nade vsí, na vyhlídce
na hřebeni Vápenného vrchu. Oudol sv. Krišto> fa souvisí s
Eckersbachem a Novinami (Neuland). Osamělé zákoutí živě bývá
navštěvováno hosty, především v máji, kdy světlé lupení boučí je v plném
květu, a černé jehličí vyšňořilo se hebkými omladinkami. V pažitě
svitly sněhové hvězdice tolijí a Čistý vzduch provanut je líbezným
dechem kvítků mařinkových."
Úctyhodně
a starodávně jsme s J. V. Šimákem vstoupili do údolí Rokytky! Zároveň
je v těch několika řádcích mistrně shrnuto všechno podstatné o starém
Bezovém údolí, které dnes nese jméno světce Kryštofa: Hamrštejn ještě
stojí na svém místě a Nisa je dosud rmutnější než čirá Rokytka (nazývaná
zde Eckersbach). Stráně, dole travnaté, jsou dodnes nahoře lesnaté a v
lesích stále rostou světlé buky i tmavé smrky s květnovými omladinkami
(krásné slovo!, Němci těm zeleným každoročním přírůstkům smrkových větví
říkají Maiwuchs). Lidé sem v ten Čas dosud hojné chodí a také mařinka v
lesích zjara kvete. Jen z bělostných kvítků té krásné svízelovité
rostliny (místní lidé ji nazývali Waldmeister) se v Kryštofově Údolí již
asi nevyrábí jako v minulých stoletích "jarní nápoj" zvaný zde
Maitrank, ale kdo ví? Ještě něco se změnilo proti časům pana Šimáka:
silnice již nesvítí bílým prachem, její asfalt je tmavý, a hraběti
ClamGallasovi již dlouho nepatří ani lemberské, ani grabštejnské
panství, a proto ani údolí, které lidé pro jeho malebnost přirovnávali
ke Švýcarsku, tehdejšímu vzoru přírodních krás. Zato dřevěný kostel z
roku 1683 je skutečně dosud tím nejcennějším, co se v obci nachází, jen
břidlice na něm již není místní, novinská, ale cizí, prý španělská.
Malebnost starých dřevěných chalup Kryštofova Údolí nedocenil pan doktor
Šimák bezpochyby proto, že za jeho časů bývalo takových stavení po
Čechách všude mnoho, velice mnoho, a tak nestálo za to se o nich
zmiňovat, natož je považovat za něco pamětihodného. Také jsou správně
uvedeny všechny tři tehdejší obce v Údolí a zároveň - asi jen mimoděk -
je naznačeno, že nejen obec, ale i celé dlouhé údolí jako přírodní útvar
nese název Kryštofovo. K tomuto dodnes nevyřešenému tajemství názvu
obce i údolí se ještě v dalším textu vrátím. V jednom ohledu se asi Dr.
Šimák malinko zmýlil: Pieta z roku 1692, velice cenná barokní plastika,
dosud existuje, ale je dole v obci a nečetl jsem, že by kdy stála na
hlavním ještědském hřebeni vedoucím k Vápennému vrchu, zatímco
Kryštofova kaple, ten "nepatrný zděný vyklenek", byla na onom hřebeni
postavena až roku 1763 a býval v ní vždy jen obraz světce, ale nikoli
Pieta. Na hřebeni, v křižanském čili novinskem sedle, kde silnice
překračuje hlavní hřeben, stojí sice také barokní socha Piety, ale ta
zase nemá výklenek a pochází z roku 1766.
Potud krátká úvaha nad asi prvním českým kultivovaným popisem Kryštofova Údolí a jeho nejbližšího okolí. A teď nezbývá než se ponořit do jeho dějin a začít úplně od počátku, od pověstí a pohádek.
ČAS POHÁDKOVÝCH UHLÍŘŮ
Bude to jen krátká kapitola, protože v lesnatém dole mezi horami se nedochovalo a asi ani nevzniklo mnoho pověstí či pohádek. Jsou vlastně jen dvě a obě se zdají být zcela vybájené, pohádkové. Přesto je kronikářům vyprávěli.
První
je o muži zvaném Christoforus Cčili Kryštof) Uhlen. Jeho nuzné obydlí
prý objevil při lovu hrabě Hammerstein v místech, kde dnes menší z obou
viaduktů překračuje pobočné údolí před železniční zastávkou Novina.
Obydlí bylo pouhou jeskyní vzniklou v lomu a lom i jeskyně prý "byty ke
spatření" ještě koncem 19. století u dnešního domu č. p. 8 a zničila je
teprve stavba železnice. Muž pálil v milíři dřevěné uhlí, byl tedy
uhlířem, a hraběti na jeho dotaz odvětil, že tímto způsobem hájí bědné
živobytí a v lesích jen nuzně živoří. Hrabě mu milostivě dovolil
pokračovat v pohádkovém povolání. Když potom na hradě Hamrštejně
potřebovali dřevěné uhlí, purkrabí stužebnictvu poručil, aby pro něj
došli "do Kryštofova údolí", tedy k uhlíří Kryštofovi, známému pana
hraběte.
Pověst
je z mnoha důvodů smyšlená. Žádný hrabě Hammerstein není historikům
znám. Hrad stejného jména sice nablízku existuje, ale leží již na
sowsedním panství, a hrabě tedy neměl panu Uhlenovi co dovolovat, aby
pálil dřevo na panství lemberském. Malé lomy (většinou na břidlici) v
uvedeném místě sice bývaly, ale vznikly o celá staletí později. Asi
jediným důvodem vzniku pověsti byla snaha starodávně vysvětlit původ
jména Kryštofova Údolí.
Druhá
pověst je stejně nejistá, pohádková. Týž hrabě vyjel do lesů se svou
družinou na lov medvěda. Místní vypravěč věděl sice přesně, že to bylo
na svátek sv. Petra a Pavla, tedy 29. června, ale rok ani století již
netušil. Lovci bloudili horamí a pronásledovali mohutného medvěda až na
hřebeny. Hrabě byl první, družina zůstala pozadu. Když se hrabě ocitl
kdesi u dnešních Dánských kamenů, spatřil náhle v divé pustině ženu
sbírající byliny. Na jeho dotaz ho mlčky dovedla k jeskyni, kde udivený
hrabě nalezli ukrytých třináct lidí, cizinců, jejichž řeči nerozuměl.
Cizinci ukazovali rukama k jihu, do Čech, tam odtud prý přišli do
ještědských lesů. Hrabě zadul na lesní roh, lovčí družina přispěchala.
Ale ani oni nerozuměli té zvláštní řeči! Rozhodli se tedy vzít jednoho z
cizinců přes jeho odpor 6 sebou na Hamrštejn. Teprve tam se pomoci
tlumočníka hrabě dozvěděl, že jde o Čechy, kteří uprchli do hor "z okolí
Prahy, kde bylí pro svou víru v Krista pronásledováni" I jim velkodušný
hamrštejnský pán věnoval "kus lesa", aby se zde mohli usadit, což také
učinili a založili poblíž první osadu. Zdá se tedy, že prvními obyvateli
Kryštofova Údolí (nebo spíš Noviny) byli - Češi! To ale bylo v minulém
století pro německé kronikáře nepři jatelné. Již zmíněný Franz Walter
proto dodává ke staré pověsti, že je sice málo pravděpodobná, ale pokud
by byla pravdivá, pak oni první osadníci museli být Němci z údolí řeky
Nisy a pověst pochází z 15. století, z časů, kdy husitská vojska plenila
severní Čechy a Žitavsko a obyvatelé před nimi prchali do hor a lesů.
Zbývá tedy nezanedbatelná otázka, proč jim hrabě Hammerstein nerozuměl.
Třeba to nebyli Češi, ale slovanskou řečí hovořící Vendové, Lužičtí
Srbové, kteří tehdy ještě v údolí řeky Nisy žili, dokud je germánský
živel nepohltil. O těch by však měl hrabě Hammerstein vědět, vždyť
Vendové byli vlastně jeho poddaní!
Obě kryštofodolské pověsti mají tedy všechny atributy pohádek: šlechetného hraběte, pohádkového uhlíře, bábu kořenářku, lovčí družinu, obrovského medvěda, lesní roh, neproniknutelné hvozdy. Příští kapitola bude také starodávná, i v ní se budou vyskytovat hrabata, panství a purkrabí, ale bude snad již historicky průzračnější. Úplně průzračná však nebude.
Zdroj: Miloslav Nevrlý - KRYŠTOFOVO ÚDOLÍ Putování časem a krajinou, 2005


Kostel sv. Kryštofa v Kryštofově Údolí je významnou historickou stavbou. Tento dřevěný barokní kostel byl postaven v roce 1686 a je zasvěcen svatému Kryštofovi, patronovi cestovatelů.
Kostel se vyznačuje typickou architekturou horských kostelů a jeho interiér je bohatě zdobený. Uvnitř najdete barokní oltář, kazatelnu a další umělecké prvky, které odrážejí dobu jeho vzniku. Kostel je obklopen malebnou krajinou a tvoří jedno z nejkrásnějších míst v obci.
Kostel sv. Kryštofa je nejen památkou architektonického významu, ale také místem duchovního rozjímání a kulturních událostí. Je oblíbeným cílem turistů, kteří si chtějí užít klidné prostředí a zároveň poznat historii tohoto regionu.


Mše svatá v kostele sv. Kryštofa sloužená Mons. Stanislavem Přibylem biskupem litoměřickým. A slavností žehnání sochy sv. Kryštofa v Kryštofově Údolí. - 27.7.2025 foto Matyáš Gál










HRABĚCÍ DOBY
Možná že pro někoho to nebude příliš čtivá kapitola, ale bez povídání o
starých panstvích se v historii Kryštofova Údolí neobejdeme. Ani tak se
nepodaří beze zbytku rozluštit otázku vzniku a jmen dvou ze tří kdysi
samostatných obcí v údolí, totiž dnešního Kryštofova Údolí a obce
Rokytnice, která s ním splynula a která ležela navíc na území dvou
různých panství. Vlastně aní doba založení obce Noviny není zcela
jednoznačná.
Začněme
první nejstarší známou listinou z roku 1518. Je to kupní smlouva
sepsaná při prodeji lemberského panství, do kterého velká část horského
údolí tehdy náležela. Panství kupoval za "800 kop grošů českých" od jeho
majitelky, paní Markéty z Pencendorfu, šlechtic a hornolužický fojt
Vilém z IIburku a na Ronově, jak se dnes nejčastěji přepisuje jeho
tehdejší jméno Wilhelm von Eylenburgk auf Rohnau. Ze smlouvy je patrno,
že roku 1518 dosud žádná obec či osada v dnešním Kryštofově Údolí
nebyla. Nelze ale vyloučit, že osamělá stavení, pro hospodářské ocenění
panství nedůležitá, a proto v kupní smlouvě neuváděná, tam již stát
mohla.
Druhá
listina, o pouhých deset roků mladší, je zásadní a budeme o ní ještě
mnohem důkladněji pojednávat v kapitole o hornictví. Teď jen uveďme, že
ji roku 1528 nechal sepsat týž Vilém z Ilburku a nazval ji německy
"Bergfreibrief". Byla to "horní svoboda", kterou lákal svobodné horníky
na své lemberské panství, a sice na "své doly" - "auf Holundergrundte
und Ekerschdorf".
Zdálo by se tedy nepochybné, že v horském údolí již byly dvě osady: Holundergrund, česky Bezové Údolí (tento název se ale nikdy v češtině nepoužíval a Eckersdorf či později Eckersbach, česky Rokytnice (český název - pro stejnojmenný potok - je znám již z roku 1545, pro obec - ležící však na Grabštejnském panství, o níž bude řeč za chvíli - z roku 1562) a že obě musely vzniknout mezi roky 1518 až 1528. Jisté to ale zdaleka není. Již přes sto roků se badatelé marně snaží dopátrat jednoznačného vysvětlem, jak je to se vznikem obou obcí, s jejich jmény a s případnými záměnami či splývaním jmen těchto obcí se jménem celého údolí či potoka, který jim protéká. Vysvětlení ztěžuje řada příčin. Třeba nejednotnost, s jakou se před staletími zacházelo s jednotlivými jmény i pojmy. Z dochovaných listin je známo mnoho různých transkripcí jména Holundergrund i dnešního německého jmena Eckersbach, tedy asi Ekhartův Potok či původně i Ekhartova Ves. Před staletími si lidé nedělali těžkou hlavu ani s jednotným pravopisem a už méně s jednotným přepisem osobních jmen, nebo dokonce jmen pomístních. Zápisy 2 hraničních pochůzek navíc přepisovali panští či královští písaři až po delším čase, a navíc neměli znalosti o místopisu kraje a dopouštěli se četných chyb. Neexistovaly mapy ani názvoslovné komise, které by dohlížely na jednoznačnost údajů.
Dokladem
toho je třetí listina z roku 1545. Je psána česky a týká se hraničního
sporu mezi grabštejnským a hamrštejnským panstvím, které sousedily s
panstvím lemberským. Podrobněji ji zmíníme v následující kapitole o
hradech ještědských hor, přesněji ve vyprávění o Hamrštejnu, a také
krátce v kapitole o hornictví. Potok, který dnešním Kryštofovým Údolím
protéká, je v ní nazýván Rokytnice, Ukršpach, ale také Kaltbach či
Kaldubach (tedy Studený potok) a "běží z Holundrgruntu". To by zase
svědčilo o tom, že Bezové údolí bylo tehdy jen pouhým názvem údolí a
nikoli obce. O Rokytnici jako obci se v listině z r. 1545 nehovoří, i
když pravděpodobně již existovala, ale také ve spodní části údolí mohlo
stát jen několik roztroušených hornických obydlí. Pozdější (používaný
např. v 19. století) úřední název této obce, která dnes tvoří dolní část
Kryštofova Údolí, byl zvolen podle německého jména potoka, a zněl tedy:
Eckersbach. Předtím byla ale obec nazývána různě, např. roku 1549
Eckerschbach, 1563 Eckerssdorf w Holondogruntu,1586 wes Eckersdorff,
1600 an der Eckersbach, 1606 wes Ebersdorff, roku 1790 Ekersbach. Úřední
český název Rokytnice pochází až z roku 1922 a potok byl proto tehdy
přejmenován na Rokytku.
U
Rokytnice ještě chvíli zůstaneme. Ještě složitější než zjištění data
vzniku a jména této horské obce je její postavení v rámci lemberského a
grabštejnského panství. Kdysi zde totiž neexistovala jedna, nýbrž dvě
Rokytnice. Trochu komplikované budou proto pro čtenáře i další řádky,
ale budou už jen zlomkem toho, co o tomto zajímavém problému napsali
staří němečtí historici a co jsem musel přečíst, abych to mohl nyní ve
zkrácené podobě převyprávět.
Hranice
panství tvořily před staletími nejčastěji vodní toky nebo horské
hřebeny. Tak tomu bylo i v našem Údolí. V 16. století patřilo
lemberskému panství celé údolí Rokytky s výjimkou jeho nejspodnější levé
části. Východná hranici panství tvořil horský hřbet (dnes zvaný
Kryštofův) vybíhající z Ještědu přes Černou horu a Rozsochu. Ze
severních svahů hory Rozsochy se hranice stáčela do Důlní rokle. Pozemky
na pravém břehu Důlního potoka až po jeho ústí do Rokytky, tedy Srní
vrch, již náležely k Machnínu, a tak do panství grabštejnského.
Tomuto panství tehdy náležely ale i pozemky na levém břehu dolního toku
Rokytky. Jejich hranici tvořil nevelký potok, jehož jmeno nebylo uvedeno
na žádné mapě, ale domácím obyvatelům byl znám jako Bauersfloss, tedy
Bauerův čí Selský potok. Tento hraniční tok steka k jihovýchodu z
Dlouhé hory údolím mezi Důlním vrchem a Vlčími jámami, zvaným kdysi
Bauersloch, a do říčky Rokytky ústí zleva přímo v obci, u dnešní
autobusove zastavky Kryštofovo Údolí. Všechno, co bylo odtud na levém
břehu Bauerova potoka a také po proudu na levém břehu Rokytky (tedy
dnešní silnice, domy, vápencové lomy s jeskyněmi), patřilo již do
grabštejnského panství, a tím i do grabštejnské Rokytnice.
O
ní se zcela jasně hovoří v česky psané kupní smlouvě, kterou od rodu
Donínů koupil roku 1562 grabštejnské panství pan Jiřík Mehl ze Střelic.
Podle této, již čtvrté, listiny náležela k tomuto panství i "wes
Rokytnice", ve které je již uváděna rychta. Musela to tedy být řádně
evidovaná a rychtářem spravovaná obec. Jako taková patřila pak staletí
do grabštejnského panství, v 19. století byla přičleněna k Andělské
Hoře. Na katastru této obce uvádí grabštejnskou Rokytnici i nejstarší
známá katastrální mapa z roku 1843.
Jako
zajímavost uveďme na tomto místě, že tato Rokytnice měla i svoji
železniční zastávku: od roku 1905 byla dnešní stanice Andělská Hora na
trati Liberec-Hrádek n. N.-Žitava označená jako Engelsberg-Eckersbach,
přestože její obyvatelé to měli na vlak blíž (ale zase víc do kopce) na
zastávku Kryštofovo Údolí na trati Liberec-Česká Lípa. Děti z
grabštejnské Rokytnice směly navštěvovat školu v lemberské části obce,
tedy v Kryštofově Údolí, a také rokytničtí mrtví mohli být od roku 1748
pohřbíváni v Kryštofově Údolí. Své křty a svatby museli ale obyvatelé
Rokytnice konat v chrastavském kostele. Roku 1785 proto písemně požádali
majitele panství o laskavé svolení, aby i tyto svátosti směli odbývat v
kryštofodolském kostele, a téhož roku jim hrabě Clam-Gallas milostivé
svolení dal.
Všechno se totiž zjednodušilo již začátkem 18. století. Šlechtický rod Gallasů, který vlastnil již skoro sto roků sousední frýdlantské, resp. liberecké panství, tehdy zakoupil i panství grabštejnské (prodal jim je roku 1704 Matyáš hrabě z Trauttmansdorffu) a roku 1726 koupili od Karla Josefa hraběte z Bredova i celé panství lemberské. Obrovské území bylo tedy pak hospodářsky i administrativně řízeno až do 20. století víceméně jednotně rodem Clam-Gallasů.
Předchozí
odstavce ale nevyřešily otázku doby vzniku obou Rokytnic. O
grabštejnské víme, že existovala, rychtářem spravovaná, již roku 1562.
Urbář tohoto panství (tedy již pátá "listina") ji uvádí dokonce z roku
1549. Z "horní svobody" zvané "Bergfreibrief" pana Viléma z Ilburku je
nám již také známo, že lemberská Rokytnice byla v údolí už roku 1528,
což ovšem neznamená, že sousední grabštejnská Rokytnice tam nemohla v té
době být také. Je to dokonce pravděpodobné, protože prvními obyvateli
spodní části údolí byli horníci a ti bezpochyby přišli na lemberské
panství právě ze sousedního panství grabštejnského, kde důlní činnost a
těžba rud v okolí Andělské Hory a Panenské Hůrky (tedy prakticky "za
kopcem") měly již téměř dvousetletou tradici. Na Důlním vrchu
(Schachtberg), který vybíhá z Dlouhé hory k jihovýchodu, jsou na straně
přivrácené k Rokytnici dodnes staletí opuštěné grabštejnské štoly na
stříbronosný galenit, leštěnec olověný, ze kterého bylo hutněno nejen
olovo, ale zejména stříbro. Je docela pravděpodobné, že se svobodní
horníci usídlili na obou březích Rokytky bez ohledu na to, že oba břehy
náležely různým panstvím. I z jiných případů je známo, že hranice
panství nebývaly vždycky ve starých dobách přesně respektovány, zvlášť u
tak odlehlých míst, jakým bývalo dnešní Kryštofovo Údolí. Pan Vilém z
Ilburku byl rád, že horníci zkoušeli prospektorské přilákat svobodné
horníky, protože těžba rud byla pro majitele panství velmi výnosná), a
psal proto i o své, tedy lemberské Rokytnici, která mohla vyrůstat
souběžně na pravém břehu Rokytky vedle Rokytnice grabštejnské. Lemberská
Rokytnice nebyla také nikdy samosprávnou obcí, neměla samostatný
katastr a na již zmíněném nejstarším katastrálním plánu z roku 1843 je
uvedena jako nedílná součást Kryštofova Údolí. Místní lidé dodnes
považují za hranici mezi vlastním Kryštofovým Údolím a místní částí
Rokytnicí myšlenou čáru, která pokračuje od ústí hraničního Bauerova
potoka ve stejném směru do stráně i na opačnou, pravobřežní, kdysi
lemberskou stranu obce.
S
tím úzce souvisí i poslední problém této veledlouhé (ale velezajímavé!)
"hraběcí" kapitoly, totiž byl-li Holundergrund, který pan Vilém z
Ilburku uvádí v roce 1528 ve své "horní svobodě", samostatnou obcí nebo
jen názvem údolí, ve kterém ležel jeho Eckerschdotf čili Rokytnice. Řada
názvů ze 16. století uvádí (česky nebo německy a v nejrůznějších
transkripcích) Rokytnici v Holundergrundu. To by svědčilo o tom, že šlo
pouze o název horského údolí, v jehož horní části samozřejmě mohla
roztroušeně stát jednotlivá lidská obydlí. Většina starých vlastivěd
také uvádí, že Kryštofovo Údolí (které jim splývá s Holundegrundem) je
mladší než Rokytnice. Snad proto, že název Kryštofovo Údolí je poprvé
autenticky (tedy ne zpětně) uváděn až roku 1581. Stalo se tak v další,
česky psané kupní smlouvě (je to tedy již šestá citovaná listina),
kterou dcera zemřelého a nám známého Viléma z Ilburku, Anna Kurzbachová s
manželem, prodala lemberské panství panu Jindřichu Berkovi z Dubé.
V seznamu obcí tohoto panství je uváděno starou češtinou: "Wes Neyland w Nowie wystawena, Audoli Sw. Krystoffora gruntu tez Wnowie wystawena". V soupisu majetku panství je ve smlouvě dále uveden "hamr na Oudole sv. Krysstofora". Ze smlouvy tedy vyplývá, že na panství leží "nově vystavěná" (založená?) obec Novina a stejně "nově vystavěná" obec Kryštofovo Údolí, v níž je již uváděn hamr, který byl důležitým zařízením pro výrobu železa z rudy. Slovo Holundergrund se v této smlouvě nevyskytuje, název - ať již pouhého úzkého strmého údolí (německy der Grund) nebo osady - byl tedy změněn a strom bez černý (německy der Holunder) ustoupil ve smlouvě světci Christoforovi.
Čemu manželé Kurzbachovi říkali "nově vystavěná", není jisté, jasné je pow ze to, že i Novina, která potom byla dlouho samostatnou obcí s vlastním katastrem a občas j s vlastní samosprávou (dnes je částí Kryštoťfova Údolí), je zde také - podobně jako název Kryštofovo Údolí - uváděna vůbec poprvé.
Jak a proč vzniklo jméno Kryštofovo Údolí, není jisté. Pomineme-li pověst - pohádku o uhlíři Kryštofu Uhlenovi - zbývají dvě možnosti. Historici se přiklánějí k tomu, že jméno obce mohlo vzniknout podle jména nějakého dnes již zaniklého horního díla, tedy rudného dolu, kterých bylo, jak uvidíme v dalších kapitolách, v údolí zvaném Holundergrund a v jeho okolí mnoho a kterým staří zbožní horníci často dávali jména křesťanských světců. Další možnost, totiž že jméno obce vzniklo podle kostela zasvěceného tomuto světci, tedy svatému Kryštofovi, je méně pravděpodobná, protože zdejší kostel je uváděn (bez udání komu je zasvěcen, pokud tehdy byl vůbec někomu zasvěcen) poprvé v zápise ze zemských desk (tedy v osmé citované listině) až z června 1599, a to jako "nově vystavěný". Kromě toho tento kostel na levém břehu Rokytky, předchůdce dnešního kostela na břehu pravém, byl evangelický a evangelíci své modlitebny nepojmenovávali jmény světců. Je tedy možné, že zasvěcení kostela svatému Kryštofovi je dodatečné a bylo zvoleno podle již dříve - jen místně - užívaného názvu obce resp. dolu.
Tuto
kapitolu jsem začal omluvou za její možná malou čtivost. Omluvou za
její značnou délku a za citování starých listin bych ji měl asi také
ukončit. Ale jak jsem již napsal, bez těchto téměťf půl tisíciletí
starých dokumentů (citoval jsem jich jen osm, jsou jich desítky!) by byl
zrod lidských sídel v krásném horském údolí ještědských hor zahalen do
ještě větší nejasnosti, přesněji do úpl né temnoty. Pro ty čtenáře,
kteří neměli trpělivost se prokousat celou "hraběcí" kapitolou, shrnují
krátce v bodech to, k čemu jsem dospěl po dlouhém a důkladném stu diu
mnoha historických prací řady autorů, kteří se dějinami dnešního
Kryštofova Údolí v širším slova smyslu zabývali. Jejich názory se ovšem
Často lišily, a tak asi ne všichni by s mými závěry souhlasili. Minulý
Čas používám proto, že všichni badatelé, o jejichž práce jsem se opíral,
jsou již mrtví a nemohou proti mým vývodům protestovat. Domnívám se
tedy, že:
-
Osada zvaná Rokytnice (Eckersbach) vznikla v dolní části výrazného
horského údolí, které lidé nazývali Holundergrund, v českém
(nepouživaném) překladu Bezové údolí. Český název osady respektive
potoka, který jí protéká, je odvozen od vrby jivy (neboli dříve rokyty),
německý název od vlastního jména Ekhart.
-
Rokytnice vznikala po obou stranách potoka Rokytky, který v této dolní
části údolí tvořil (od soutoku s levostranným Bauerovým potokem po
soutok S pravostranným Důlním potokem) hranici mezi pravobřežním
panstvím lemberským a levobřežním grabštejnským.
Tato osada vznikla nejpozději v prvních desetiletích 16. století (patrně
i dřív), a to pravděpodobně nejdříve na grabštejnské straně údolí,
později na lemberské, jisté to ale není.
-
V Rokytnici žili převážně svobodní horníci a postupně i zemědělci.
Zemědělci, dřevaři, uhlíři a bezpochyby také horníci žili i v horní,
patrně později osídlené části údolí zvaného Holundergrund, kde byly
rovněž rudné doly a kde pracoval hamr. Tato část údolí již celá (tj. po
obou březích Rokytky) patřila do lemberského panství. Rozrůstající se
lidské sídliště bylo v druhé polovině 16. století z neznámého důvodu
přejmenováno na Údol sv. Kryštofa, aniž byl jeho název odvozen od
(pozdějšího?) zasvěcení zdejšího kostela tomuto světci. Pravděpodobnější
původ jména je po dnes zaniklém dolu pojmenovaném po svatém Kryštofovi.
- Levobřežní grabštejnská Rokytnice existovala jako obec již v polovině 16. století. Později byla připojena k sousední starší hornické obcí Andělská Hora, ležící na stejném panství. Roku 1925 byla od ní uměle (neboť hranice je zcela přímá a vede východo-západním směrem po úbočí Dlouhé hory) oddělena a stala se součástí obce Kryštofovo Údolí.
- Pravobřežní lemberská Rokytnice nebyla samostatnou obcí, ale místní částí dnešního Kryštofova Údolí.
-
Novina, třetí udávané, a navíc nejvýše položené lidské sídlo v údolí,
je poprvé uváděna jménem (podobně jako Údol sv. Kryštofa) roku 1581,
vyloučen ale není aní rok 1557. Její jméno je odvozeno od nově vyklučené
a obdělané půdy, která zde měla z celého údolí nejlepší bonitu. Nicméně
i odtud jsou udávána horní díla.
-
Po řadě dobových změn byly všechny bývalé obce či místní Části dvou
zaniktých panství, tedy Novina, obě Rokytnice a Údol sv. Kryštofa
(původní Holundergrund?), začleněny do jediné společné obce. Od roku
1923 byl Údol sv. Kryštofa také úřední český název této obce (do té doby
polooficiální Grunt); současný úřední název je od roku 1960 Kryštofovo
Údolí.
Z
"hraběcích" dob, kdy zdejší kraj byl rozdělen na jednotlivá panství,
zůstaly v okolí Kryštofova Údolí i dva staré hrady. O nich bude další
kapitola, sice také starodávná, ale doufám, že již mnohem kratší.
Zdroj: Miloslav Nevrlý - KRYŠTOFOVO ÚDOLÍ Putování časem a krajinou, 2005


Obec Kryštofovo Údolí jen kousek za Libercem
Od nás, z Machnína, do "Údolí
svatého Kryštofa" je to, co by kamenem dohodil. O to víc jsme všichni po 15.
lednu roku 1973 prožívali to, co se stalo za kopcem. Přes veškerou snahu čtyř
požárních sborů i toho našeho z Machnína, se nepodařilo požár to
nejvzácnější z obce zachránit. V důsledku vadného komína shořela
státem chráněná památka, budova takzvané dědičné rychty, kde byl od počátku 18.
století hostinec "U Clamovského Švýcarska", patrové stavení s roubeným
přízemkem a hrázděným patrem.
Obcí kdysi procházela pašerácká stezka do
sousedního Saska. To dalo vzniknout legendě, která z hostince udělala onu
známou pašeráckou hospodu. Objevuje se v povídce Karolíny Světlé "O
Krejčíkově Anežce" a ve známém libretu "Hubičky". V Kryštofově Údolí se
rovněž hodně na konci 40. let natáčelo. Víc se dočtete v knize herce Šímy,
kde píše o tom, jak bylo složité natáčet v místě, kde stále prší. To měl
na mysli právě Kryštofovo údolí.
Lepší to měli
filmaři v roce 1969 při natáčení scén k filmu "Adelheid" a v následujícím
roce v létě i v zimě, kdy se točily scény k filmu "Kateřina a
její děti". Právě vesnická svatba z tohoto filmu se konala v místní
hospodě, v objektu, který vyhořel. Samotná
rychta, která se později stala i krčmou nesla letopočet vzniku, rok 1614.
Sláva obce neskončila oním
devastujícím požárem. Dnes se může pochlubit zajímavostmi jako málokterá ves
Libereckého kraje. Můj kamarád Martin Chaloupka s dalšími patrioty
Kryštofova údolí, vesnice jen kousek od Liberce, proslavili ji velkým betlémem
malíře Jíry, muzeem betlémů, obnovou barokní márnice na zdejším hřbitově, sochou
čůrajícího psíka a především i vesnickým orlojem z bývalé trafostanice, která
v té době hyzdila kdejakou vesnici.
Martin byl renesanční člověk, který
dokázal, co jiní neuměli. Společně jsme sbírali staré pohlednice. Martin
preferoval ty, na kterých sedí chlapeček na nočníku a Humpolec, odkud k nám do
Liberce přišel. Jsou krásná místa kolem nás a žijí v nich úžasní lidé.
Mnozí začínali tím, že sbírali poštovní známky, staré pohlednice. Mezi ty
nejhezčí, místopisné patří právě i Kryštofovo údolí. Na konci 19. století se
nad "Kryštofákem" stavěla železniční trať Liberec - Česká Lípa a dál. Nad obcí
byla trať vedena dlouhými železničními tunely a především po železničních mostech
nad hlubokými údolími. A právě na starých pohlednicích jsou tyto dlouhé, vysoké
a krásné mosty klenoucí se nad lesy a údolím zaznamenány v době výstavby i
po jejím skončení. Pohlednice jako dokument, ale i krásný obraz z konce
19. století.
Popřejme obci štěstí a žádné plameny,
které pohlcují památky. A také hodně nadšenců, jako byl Martin Chaloupků, lidí,
kteří zde žijí a krásně se starají o obec, kterou je dnes radost navštívit.
Egon Wiener
(zdroj: https://egonovypohledy.blogspot.com/2020/01/ )

fotogalerie 9.11.2024 foto Matyáš Gál


STALETÍ JEŠTĚDSKÝCH HRADŮ
Jen málo horských vsí má ve svém okolí hned dva hrady jako Kryštofovo Údolí! Přestože ani jeden z nich neleží na pozemcích této ještědské obce, jsou oba odtud turistickými stezkami snadno dostupné, a tak si pro svoji blízkost zaslouží, abychom je do povídání o Kryštofově Údolí zařadili. Z obou hradů jsou dnes pouhé rozvaliny, které jsou sice malebné, ale stále rychleji podléhají stáří a lidské nevšímavosti. První z hradů kdysi střežil nejzazší západ frýdlantského panství, ten druhý naopak východ panství grabštejnského. Hranice obou těchto panství, která se k sobě nechovala příliš přátelsky, se stýkaly blízko Kryštofova Údolí, dokonce vlastně s jeho lemberskými hranicemi přímo sousedily.
Bližší Kryštofovu Údolí je hrad Hamrštejn. Již sedm století stojí tam, kde Rokytka ústí do řeky Nisy. Jeho dvě věže díky tomu střežily přístup i do tohoto strmého úzkého údolí. Lidé, kteří do Kryštofova Údolí přijíždějí silnicí z Liberce, kolem hradu vlastně jedou, jen jej za řekou Nisou a hradbou stromů dnešní stejnojmenné přírodní rezervace Hamrštejn nevidí. Jak víme již z úvodní kapitoly, kolem hradu jel (nebo tehdy spíš jenom šel) i turnovský historik J. V. Šimák. Hradní ostroh byl za jeho Časů asi méně zalesněný než dnes a ruina byla tak ze silnice ještě patrná. Před staletími musel být hrad k spatření již zdaleka, protože dokud hrady plnily svoji obrannou funkci, býval na kopcích, kde stály, lesní porost pečlivě odstraňován, aby dobyvatelům neposkytovaly stromy ochranu, a bezpochyby tomu tak bývalo i na Hamrštejně.
Hrad Hamrštejn má dokonce i vlastní železniční stanici. Sice jen pouhou za stávku, na které zdaleka nezastavují všechny vlaky, a navíc ukrytou pod náz vem Machnín-hrad, ale přesto zastávku, odkud je to na vrchol staletého hradu jen několik set metrů. Železniční trať vede pod hradem od roku 1859, a tehdy byla prokopána i skalní šíje, která sbíhá od severovýchodu z výběžků Ovčího, dříve Měděného vrchu. Dnes tedy, díky železnici, působí z této strany hradní ostroh mohutnějším dojmem než kdysi.
Bylo by neodpustitelné necitovat v kapitole o ještědských hradech slova neb známějšího českého "kasteliologa" čili znalce hradů Augusta Sedlačka. Ten V desátém svazku svého monumentálního díla o hradech, zamcích a tvrzích království Českého z roku 1895 popisuje hrad Hamrštejn takto: "Uprostřed mezi Chrastavou a Libercem jsou v pěkném údolí Nisy zbytky hradu Hamršteina, zajímavého tím, že nám podává obraz největší jednoduchosti, jaká vůbec u panského hradu byla možná. Stával mezi lesy na ostrohu strmém a skalnatém, který řeka Nisa na třech stranách na způsob kličky obtéká tak, že s ostatní výšinou lesnatou toliko na straně jihozápadní skrze úzkou skalnatou Šiji souvisel. Příjezd a odjezd býval za starých dob jedině po této šíji přes příkop v ní vytesaný Sedláčkův text o hradu obtékaném Nisou je samozřejmě mnohem delší a podrobnější, ale i nadále zůstává stejně starodávně malebný.
Podle dochovaných zbytků hradního zdiva je zřejmé, že hrad byl opravdu jednoduchý. Na každém z obou nevýrazných vrcholů, které vystupují ze skal. ního ostrohu, postavili stavitelé hradu po jedné věži. Jedna byla okrouhlá, druhou byl čtverhranný donjon čili donžon, obytná věž. V mělké, jen několik de. sítek metrů dlouhé prohlubni mezi oběma věžemi stála patrně velká dřevěná budova. Z té nezbylo nic, z obou věží pak jen torza, stejně jako z kdysi mohutných hradeb. O osudu hradeb píše August Sedláček: "Čas a povětří hlodalo na zbytcích hradu a kus po kuse spadával ze strmého hradiště. Snad největší takové sesutí zběhlo se r. 1882 dne 9. září. Velký kus hradby zdéli asi 20-25 m sesul se s rachotem hromovým, který asi 5 minut trval, a spadl po velkých a malých kusech, z nichž některé za stromy uvázly, se stráně 50 m vysoké." jiny. Jsou od začátku do konce spojeny se šlechtickým rodem Biberštejnů, a tím i s frýdlantským panstvím, které od českého krále Přemysla Otakara II. koupil nedlouho před jeho smrtí, tedy v roce 1278, Rudolf z Biberštejna. Hamrštejn pravděpodobně tehdy ještě nestál a na samých hranicích svého rozlehlého panství ho Biberštejnové postavili asi až na přelomu 13. a 14. století. Zřejmě na ochranu svého majetku, možná obchodní cesty a snad i hamru, který zpracovával železnou rudu a který - možná - stával na louce pod hradem na mistě pozdější, o půl tisíciletí mladší Schwabovy textilní továrny v obci Hamrštejn. Název hradu pravděpodobně souvisí s hornictvím, ale jistotu historikové nemají. Poprvé je hrad jmenován až v roce 1357 v listině, kterou se Bedřich z Biberštejna "poddal" králi Karlu IV. a jako léno mu bylo potvrzeno vlastnictví hradů Frýdlantu a Hamrštejna (v originále Festen Frydelant und Hamerstein).
Majitelé frýdlantského panství na svém odlehlém, a navíc jednoduchem, tedy málo pohodlném hradě asi příliš Často nepobývali, a zprávy o něm jsou proto ve frýdlantském zámeckém archivu jen vzácné. Jejich majetek zde spravovali purkrabí (z německého der Burggraf, tedy "hradní hrabě"), kterym Biberstejnové dávali v léno i okolní hamrštejnské vsi, poplužní dvory, usedlosti. Takřka celé 15. století se v dějinách hradu vyskytují jako purkrabí členove rodu Dachsů, a tehdy se píše o hradu a okolních vsích jako o hamrštejnském panství. Spravnější by bylo asi psát o hamrštejnském purkrabství ve frýdlantském panství.
Víc historických listinných dokladů o hradu se dochovalo až z časů husitských válek, a to v lužických archivech. Lužická města, která byla spojena již od roku 1346 do tzv. Šestiměstí (Sechsstádtebund), do kterého patřily Zhořelec, Budyšín, Žitava, Lóbau, Kamenz a Lauban (dnes polský Luban), byla nepřáteli husitů a ti několikrát táhli severními Čechami do Lužice. Hospodářská i vojenská situace byla tehdy hodně složitá, často se měnila, a tak hamrštejnští purkrabí někdy žádali nejen svoje grabštejnské sousedy, ale i lužická města o pomoc, ale pak se zase proti nim domluvili s husitskými hejtmany. Jisté je, že v březnu 1433 byl Hamrštejn "dobyt husitskými kacíři" a obsazen oddíly Čapka ze Sán.
Jednoduchá nebyla ani následující desetiletí tohoto století plného válek. Biberštejnové a s nimi i jejich purkrabí se postavili na stranu nepřátel husitského krále Jiříka z Poděbrad, a co hůř - později byli i proti jeho následníkovi, králi Vladislavu Jagellonskému. Ještě tři roky po zvolení Vladislava za českého krále "přijali v léno" svoje frýdlantské panství od "protikrále" Matyáše Korvína, zatímco jako vlastníci českého majetku měli složit manskou přísahu Vladislavovi. Na to později doplatili, protože král nechal za trest roku 1487 jejich frýdlantský majetek propadnout jako volné královské léno. Hrad Hamrštejn s okol ním panstvím tehdy získali - alespoň formálně - odvěcí sokové a protivníci Biberštejnů Donínové, kterým patřilo sousední grabštejnské panství již od roku 1256. A tak poslední dvě desetiletí 15. století byla asi pro pozdější vývoj Hamrštejna i okolních vsí rozhodující. Po mnoha peripetiích a sporech - mírných i ozbrojených - mezi Doníny a Biberštejny, a tedy i mezi jejich purkrabími, se sice nakonec Biberštejnové svého majetku domohli zpět, ale nic už nebylo jako dřív.
Desetiletí pak trvaly spory mezi grabštenjskými Doníny a frýdlantskými Biberštejny o některé vsi na hranicích obou panství, které se stýkaly právě v okolí hradu Hamrštejna. Pro samotnou existenci tohoto hradu, pro jeho bytí a nebytí, je nejzajímavější vyvrcholení letitého sporu o to, komu patří Machnín - ves, dodnes ležící v bezprostředním sousedství hradu. V "Registrech vejpovědních mezního úřadu nejvyššího purkrabství Pražského" se dochoval česky psaný zápis z července 1545, který zachycuje průběh a výsledek asi rok staré hraniční pochůzky. Při ní obě znesvářené strany prošly během dvou dní spornou hranici. Biberštejnové si přivedli třicet sedm svědků, místních znalců a pamětníků, Donínové dokonce padesát šest. Komise chodila po horách (vyšla téměř až na Ještěd) i po březích Nisy. Jasná byla hranice s lemberským panstvím, tedy s územím dnešního Kryštofova Údolí. Biberštejni nezpochybňovali ani to, že obec Machnín náleží ke grabštejnskému panství, spor byl o to, zasahují-li hranice této obce i na levý břeh Nisy a komu a kam náleží osada Svárov. Svízelné až nemožné bylo posoudit, jak se v minulosti, tedy od 14. do poloviny 16. století, měnily majetkové poměry. Zdá se, že purkrabí Či lenici obou panství si mezi sebou, a tedy i mezi panstvími, občas měnili bez zvláštní pozornosti svých pánů jím svěřené hraniční pozemky. Hranice těchto obcí a polností byly navíc tehdy asi vymezeny jen velice mlhavě a nepřesně. Biberštejni komisi tvrdili, že pozemky na levém břehu Nisy byly kdysi "od Haléře k Hamrštajnu odkázány". Dovolávali se tedy existence jakéhosi zemana Haléře, původně asi německy Hellera, jehož tvrz kdysi stála těsně nad severozápadním cípem dnešního machnínského fotbalového hřiště (které naopak tehdy bylo dnem rybníka, bránícího v přístupu do tvrze) a po smrti jim prý svoje machninské pozemky odkázal.
Při citování velice dlouhé, staré a nesmírně zajímavé listiny (vzpomenul jsem ji krátce i v předchozí kapitole při zmínce o názvu potoka Rokytky, důkladně ji komentuje Ing. Petr Holub ve druhé ročence Jizersko-ještědského horského spolku, vydané roku 2003), se omezím již jen na její výsledek. Páni z Biberštejna výrokem komise o svůj machnínský majetek přišli a - a to je pro mne nepochopitelné - při tom si zachovali hrad Hamrštejn, přestože jej, bez jakéhokoli přístupu k němu, obklopovaly machnínské pozemky grabštejnského panství! V zápisu stojí: "... všechno k Machndorfu náleží a k Hamrštajnu nic více nenáleží, než pokudž krůpěje s zámku s střech padají, a nějaká zelní zahrada." Kam tedy (podle této právní formulace) ze střech zámku Hamrštejna, tehdy již asi neobývaného, stékala dešťová voda, tam byl majetek frýdlantských Biberštejnů (včetně nějakého nevelkého "zelního" pozemku v jeho okolí), všechno další okolo patřilo Donínům. Záhada!
A jaký byl skutečný konec hradu a zámku Hamrštejna? Nikdo vlastně přesně neví. Oddělen od frýdlantského panství asi chátral, až zchátral úplně. Jisté je pouze to, že když roku 1558 kupoval šlechtic Bedřich z Redernu frýdlantské panství, byl v kupní smlouvě uveden i "pustý zámek Hamrštejn". To byl již hrabě Kryštof, poslední frýdlantský Biberštejn, sedm roků mrtev a do doby, kdy Doníinové museli po více než třech stech letech vlády prodat pro dluhy své grabštejnské panství, zbývaly pouhé čtyři roky.
Během
jednoho desetiletí tak zmizely z dějinné scény dva rody, jež přes čtvrt
tisíciletí určovaly dějiny tohoto kraje, a s nimi zanikl i hrad
Hamrštejn, který staletí chránil pomezí obou rozlehlých panství.
Roimund, druhý "ještědský" hrad, je od Kryštofova Údolí vzdálenější (vzdušnou čarou asi čtyři kilometry) a jeho dějiny nejsou tak dlouhé a složité jako dějiny Hamrštejna. Povídání o něm bude proto kratší. O co skromnější je historie hradu, o to krásnější, působivější a osamělejší je rozhled z něj na okolm lesnatou západní část Ještědského hřbetu. Úžasně strmě spadají od hradní ruiny svahy do údolí k Jelení louce, možná nejstrměji v celých ještědských horach. Hrad stojí na konci horského hřbetu, který sbíhá k severozápadu z Velkeho Vápenného vrchu. Hradní ostroh je tvořen pevnou vyvřelou horninou, kterou geologové nazývají zawidowský granodiorit. A co o osamělem hradu napsal roku 1895 ve své knize August Sedláček? "Nad myslivnou řečenou Freudenhóhe, založenou roku 1795 se vypínají hory vysoké, z nichž ta k myslivně nejbližší korunována byla hradem, z něhož dnes skorem nic nezbylo. Mohutný skalnatý ostroh, na němž hrad stál, vybíhá z vysoké hory řečené Kalkberg a obojí jsou porostlé hustým černým lesem. Na temeni toho ostrohu založen byl hrad základu vejčitého, asi takového jako Hamrštein." Zmíněná myslivna, dnes zvaná Na Rozkoší, dosud stojí při silnici a je od ní k hradu nejsnadnější přístup. Roimund je možná jediným českým středověkým hradem, u kterého je známo přesné datum dostavění. Nejen století či rok, ale dokonce den! "Poté" píše Sedláček, "kdy Janu z Donína povolil markrabě Karel, aby si mohl hrad na jedné hoře postaviti, byla stavba 17. září 1347 dokonána, a hrad pojmenován Romung." Povolení muselo být tedy několik roků staré, protože markrabě Karel se stal již roku 1346 králem Karlem IV.
Zdá se, že hrad drží mezi českými hrady primát i v počtu jmen, kterými byl postupně nazýván. Sedláček jej jmenuje Raimund, ale píše: "jméno hradu toho se rozmanitě píše, nejčastěji Raimund, Rojmund, Rojmun, Romung, Rainung, Romand, Romutov, Romut, chybně i Pojmun či Bejman." Franz Hůbler, autor sto let starého německého turistického Průvodce Ještědskými a Jizerskými horami, připojuje další jména: Roymund, Roynungen, Ronung, Runeburg, Reymund. Současná česká mapa Ještědského hřbetu se přidržuje názvu Roimund. Tedy celkem šestnáct hradních názvů! A přitom původ toho zvláštního jména je neznámý. Snad má základ ve francouzských slovech "roi" a "mont" tedy král a hora, na počest krále Karla IV.
Z hradu Roimundu zbylo do dnešních časů jen pramálo. Torzo věže a zbytky kdysi mohutných plášťových hradeb. Zmizel i hradní palác, který stával v severní části. Hrad patřil grabštejnskému panství Donínů a potomci hraběte Jana, který hrad stavěl, jej také kolem roku 1390 prodali svým strýcům, grabštejnským pánům. O čtvrt století později se stal jeho majitelem Jan Ralsko Chudoba z Vartemberka. Prý jej Donínům - svým švagrům - násilím uloupil, ale jak to bylo přesně, nikdo neví. Snad i proto byl na čas označován za loupežnický hrad! Za husitských válek byl od roku 1424 obsazen, patrně se souhlasem Jana z Vartemberka, vojsky nám již z předchozí kapitoly o Hamrštejnu známého lužického Šestiměstí. Ani u Roimundu se neví, kdy byl opuštěn. Možná již kolem roku 1431, kdy husité dobyli nedaleký donínský hrad Grabštejn. V každém případě se o Roimundu píše roku 1453 již jako o rozbořeném. Možná jej napřed vykoupila, a pak rozkotala lužická města, aby hrad nemohl být později proti Lužici zneužit, možná to učinili sami husité. Nicméně, abychom naposledy citovali Augusta Sedláčka, ještě: "...roku 1562 byl vrch Raimond pokládán za hlavu Raimondského panství" Z rozlehlého grabštejnského panství bylo tedy v 15. a 16. století dočasně vyčleněno samostatné panství, či spíš purkrabství roimundské, které se později zase vrátilo "do lůna" svého mateřského panství.
Dnes nad hradními ruinami jen vanou ještědské větry, ale stojí za to vydat se ke starému hradu lesní cestou z Kryštofova Údolí kolem bývalého Eduardova buku!
Zdroj: Miloslav Nevrlý - KRYŠTOFOVO ÚDOLÍ Putování časem a krajinou, 2005
Už se těšíte na Velikonoční svátky?
Přidejte si do svého plánu návštěvu Kryštofova Údolí na Zelený čtvrtek 28. března 2024! Proč? Protože slavnostně otevírá dveře Hospody U Kryštofa v historickém Kryštofově Údolí. Tento klenot, původně obecní škola z roku 1862, již léta slouží jako místní hostinec a v horních patrech jako muzeum betlémů. A teď přichází velká novinka – prostor byl kompletně zrekonstruován! Za tímto úspěchem stojí spolupráce starostky obce Jany Blažkové a hostinského a předsedy spolku Dubáci – Jana Havelky. A co vás čeká uvnitř? Hospoda září v novém hávu inspirovaném secesním stylem a historickými snímky Kryštofova Údolí. Zajímavostí je, že část těchto snímků pochází ze sbírek Severočeského muzea v Liberci.Budete mít možnost obdivovat historické pohledy na obec, které vám odhalí kouzlo minulých dob. Které z nich si nakonec pro výzdobu vybral Jan Havelka? To zůstává překvapením až do vaší návštěvy!Navíc existuje možnost, že by autorem historických snímků (negativů Kryštofova Údolí) mohl být farář Stefan Krause (1857–1939), který v minulosti působil v těchto končinách a měl zájem o umění a historii místa. A pokud ne, možná se jednalo o někoho z jeho blízkého okolí.V každém případě se přijďte nechat okouzlit půvabem starých fotografií a ochutnat atmosféru obnovené Hospody U Kryštofa! Označte své přátele, kteří by tohle neměli minout, a užijte si společně nezapomenutelný Zelený čtvrtek v Kryštofáku!
zdroj: https://www.facebook.com/groups/3040048476090494
Severočeské muzeum v Liberci



U Veteránského Dubu - dnes U Uhlířů





10.9.2025
Osm
kilometrů západně od Liberce v malebné a památkově chráněné obci
Kryštofovo údolí stojí bílá chalupa obklopená přírodou s křížovým
půdorysem a bohatou historií. Od roku 2022 v ní manželé Tereza a Michal
Hoškovi provozují butikový hotel V Bezovém údolí. A ten je teď na
prodej.





Rokytnický mlýn
Dům na pohlednici z roku 1910 byl nejdolejším ze všech hostinců v Kryštofově Údolí. Byl to původně mlýn zvaný Dolní nebo také Rokytnický. Stál na říčce Rokytce v místech, kde se do ní zprava vlévá Důlní potok, tedy v dolní části Kryštofova Udolí, kterému se již od 16. století říkalo Rokytnice, německy Eckersbach. Když začátkem minulého století dřevěná část mlýna shořela, byla jeho zbývající zděná část přestavěna na hostinec. jeho majitel W. Seibt jej nazval restaurací "U dobré naděje", ale hospoda byla známější pod starým názvem Rokytnický mlýn. Býval zde velký "soukenický" betlém a na stěnách visely dýmky místního věhlasného spolku kuřáků dýmek. Bývalý mlýn stojí v Rokytnici dodnes, ale již neslouží jako hospoda, ale jako obytný dům.














Starobylý hostinec U Clamova Švýcarska





Do roku 1945 místní hospoda U Clamského Švýcarska, dnes již neexistující (shořela v lednu 1973).Proč Clamm'sche Schweiz – Clamské Švýcarsko? Malebné Kryštofovo údolí nedaleko Liberce je do stalo podle hraběcího majitele panství z rodu Clam-Gallasů.







Cestování společně s Ladislav Zibura se blíží svému konci! Už jen několik málo dalších týdnů Dnes se podíváme do malebného Kryštofova Údolí. Přejeme příjemné čtení
"Vypravit
se někam jen tak nazdařbůh má jednu ohromnou výhodu. Člověk nic
neočekává a upřímně se diví všemu, co objeví. A my takhle objevili
Kryštofovo Údolí. Vesnička o čtyřech stovkách obyvatel leží dobře ukrytá
v údolí obklopeném hlubokými lesy, které se kdysi hemžily pašeráky.
Rozkládá se v členitém terénu a vine se jí úzká, klikatá silnice. Své
krásy vám tak Kryštofovo Údolí odhaluje postupně, zatáčku po zatáčce. Na
okraji vesnice vás nejprve uvítá několik hezky malovaných roubenek a
třicetimetrový kamenný viadukt z počátku minulého století. Pokračujete
dál a zjistíte, že tradičních roubenek jsou tu desítky. Pravděpodobně
zastavíte pod orlojem s lidovými motivy a počkáte na celou hodinu. Pak
překročíte potok po kamenném mostě se sochou Jana Nepomuckého a stanete
před jedním z padesáti dochovaných dřevěných kostelů v Česku. Bez
jakékoli pozdější přestavby tu stojí už od sedmnáctého století. Na závěr
prohlídky si můžete zajít na zákusek do prvorepublikové kavárny nebo do
muzea betlémů."
Pro další zajímavé příběhy doporučujeme nákup celé knížky Prázdniny v Česku. Třeba online:
https://www.knihazlin.cz/autori/28976539/ladislav-zibura/ a samozřejmě u všech dobrých knihkupců
Rubrika je připravována za vřelého poděkování autorovi a nakladatelství Kniha Zlín













Kryštofovo Údolí 2009
Foto Jana Zahurancová


















Muzeum betlémů a Orloj Martina Chaloupky
Martin Chaloupka koupil v první polovině 80. let chalupu v Kryštofově Údolí, kterou začal přestavovat.
Po
revoluci zde začal podnikat. Otevřel cukrárnu, vybudoval na bývalém
smetišti v Kryštofově Údolí minigolf. Když se dozvěděl o místní tradici
výroby betlémů , navázal na ni a začal budovat v hospodě jejich muzeum.
Později
koupil starou trafostanici a za pomoci svých přátel z divadelních
kruhů, kteří "adoptovali" jednotlivé figury z dílny řezbáře Václava
Plechatého, vytvořil třetí orloj v republice. A v roce 2007 se orloj stal po muzeu betlémů jednou z největších atrakcí Kryštofova Údolí.
Pak
se pustil do další akce. Nezůstal netečný k tomu, že márnice u kostela
Sv. Kryštofa, kolem níž projdou ročně stovky turistů a věřících, je v
zoufalém stavu. Nechal ji opravit jako obvykle na své náklady a umístit
do ní kopii Tance smrti. Pravidelně chodil uklízet a opravovat opuštěné
hroby. Podílel se na záchraně a opravě sochy sv. Václava a navrácení
skulptury Jana Nepomuckého na barokní můstek. Od roku 1999 pořádal
tradiční zahájení adventu s venkovním betlémem od Josefa Jíry. Na podzim
roku 2014 obdržel za svou práci pro rozvoj obce a regionu Cenu
hejtmana. Největší cenu ale získal v srdcích těch, s nimiž se dělil o
své vize, energii a nadšení.
17. července 2015 Martin Chaloupka zemřel - odešel pábitel, propagátor, neúnavný organizátor a hlavně duše Kryštofova Údolí.
Zdroj: https://liberecky.denik.cz/...on/










Kryštofovo údolí klub mládeže - 1969
(archiv T.Majer)

Kryštofovo Údolí ... Údolský advent 2024.
foto Matyáš Gál