Rozhledna Jedlová

30.06.2022
archiv Milan Péč
archiv Milan Péč
Rozhledna Jedlová  (Kalendář Matyáše Gála)
Rozhledna Jedlová (Kalendář Matyáše Gála)

Rozhledna Jedlová hora

- za dalekými rozhledy po celý rokNa vrcholku hory Jedlová (774 m n. m.) stojí 23 metrů vysoká rozhledna. Jedlová je navíc třetím nejvyšším vrcholem Lužických hor a za jasného počasí se odtud odkrývá jedinečný výhled od Krušných hor až po Krkonoše.Z vrchu je za jasného počasí nádherný výhled, spatřit lze vrcholky Krušných hor až po Krkonoše. Z tohoto důvodu zde v roce 1891 postavil horský spolek Gebirgsverein 23 m vysokou kamennou rozhlednu. V téže době nechal kníže Ferdinand Kinský vystavět u rozhledny restauraci. Oba objekty prošly po roce 1992 rekonstrukcí a dnes slouží turistické veřejnosti. Od roku 1905 se zde nachází také pomník německého básníka Friedricha Schillera.Přes vrchol vede důležité evropské rozvodí - voda ze severního svahu odtéká do Baltického moře, zatímco z jižního svahu do Severního moře. Na vrchol Jedlové vede lyžařský vlek, v okolí pak jsou k dispozici běžecké tratě. Vrchol je ale turisticky oblíbeným místem po celý rok.(text: Kudy z nudy)

1910 archiv Josef Zoser
1910 archiv Josef Zoser
archiv Josef Zoser
archiv Josef Zoser
foto Tomáš Janků
foto Tomáš Janků
foto Matyáš Gál
foto Matyáš Gál

Rozhledna Jedlová je postavena na výrazném znělcovém vrchu a je dominantou obce Jiřetín pod Jedlovou. Hora se klene do výšky 774 metrů nad mořem. Dnes je to rekreační oblast s rozhlednou, turistickou chatou a areálem zimních sportů. Z Jedlové je ohromující výhled na Lužické hory, Bezděz, Milešovku, České Švýcarsko, Ještěd nebo Děčínský Sněžník a v pozadí Krušné hory. Název pochází od původních hojných jedlových porostů. Přes vrchol vede důležité evropské rozvodí.

Trocha historie

Kamenná rozhledna je 23 metrů vysoká a začala se stavět v roce 1890. Na konci druhé světové války byla ve špatném stavu a postupně chátrala. Nová rekonstrukce přišla až v roce 1992 a o rok později byla rozhledna znovu zpřístupněna. Na vrcholku hory je pomník básníka Friedricha Schillera, v podstavci jsou umístěny balvany z nerostů charakteristických pro 19 okolních měst a obcí, které se podílely, v roce 1905, na stavbě pomníku. V minulosti byla na vrcholu rozsvícená lucerna, která umožňovala snadnější orientaci. V okolí jsou lyžařské běžecké terény a sjezdové tratě.

Přístupnost

Na vrchol Jedlové Vás zavede zelená a červená turistická značka z Jiřetína pod Jedlovou. Závěrečný výstup na vrchol je velmi strmý.

Vstupné

Vstupné na rozhlednu 20 Kč. Děti do 6 let zdarma.

Provozní doba

Otevřena celoročně, kromě dnů, kdy jsou nevhodné povětrností podmínky.


Více zde: https://www.region-ceskesvycarsko.cz/rozhledny-vyhlidky/jedlova/

 Jedlová - železniční stanice (1935) (zdroj: https://fotohistorie.cz)
Jedlová - železniční stanice (1935) (zdroj: https://fotohistorie.cz)
1905 archiv Josef Zoser
1905 archiv Josef Zoser
archiv Josef Zoser
archiv Josef Zoser
❄ Rozhledna Jedlová v zimním kabátku ❄ Tam jsou zimy ještě v pořádku (foto Markétka Black)
❄ Rozhledna Jedlová v zimním kabátku ❄ Tam jsou zimy ještě v pořádku (foto Markétka Black)
foto Markéta Kunstová
foto Markéta Kunstová
foto Matyáš Gál
foto Matyáš Gál

fotogalerie z archivu Josefa Zosera

pohlednice z roku 1900 - Jiřetín pod Jedlovou, rozhledna Jedlová, Tolštejn - zdroj: https://fotohistorie.cz
pohlednice z roku 1900 - Jiřetín pod Jedlovou, rozhledna Jedlová, Tolštejn - zdroj: https://fotohistorie.cz

Nádraží Jedlová

Ten pohled je  z rozhledny Jedlová i s nádražím v pozadí (archiv |J.Freier)
Ten pohled je z rozhledny Jedlová i s nádražím v pozadí (archiv |J.Freier)
4.1.2025
4.1.2025

První vlak do stanice Jedlová přijel dne 16. ledna 1869. Její výstavba byla velice náročná, vyžadovala jak odstřel skal, tak zarovnání prohlubní, neboť v okolí stanice Jedlová nebýval rovný prostor. Těsně před stanicí ve směru na Děčín musela být pro trať proražena pískovcová skála v délce 560 m, místy až do hloubky 15 metrů. U Svoru bylo potřeba postavit až 15 metrů vysoké náspy. Současníci v tehdejší době řadili tratě České severní dráhy co do obtížnosti hned za alpské tratě Semmering a Brenner. Podle vzoru železničních budov na dráze přes Semmering byla také odvozena podoba výpravních budov, vystavěných z režného cihelného zdiva, které místy vyplňovalo hrázděnou konstrukci, s charakteristickými nástupními přístřešky v podobě otevřené verandy. 

zdroj: Wikipedia

Jedlová, 90. léta.  (archiv Milan Lašťovka)
Jedlová, 90. léta. (archiv Milan Lašťovka)
Železniční stanice Jedlová po rekonstrukci (květen 2021)
Železniční stanice Jedlová po rekonstrukci (květen 2021)
Interiér nádražní restaurace
Interiér nádražní restaurace
Když je zima, tak jednu zimní, četa 556.0261 čeká pokojně v Jedlové až skončí křižování všech Os (Lípa, Rumburk, Děčín a Vansdorf) aby mohla na trať. 30/3/1975 (archiv Jiri Heracek)
Když je zima, tak jednu zimní, četa 556.0261 čeká pokojně v Jedlové až skončí křižování všech Os (Lípa, Rumburk, Děčín a Vansdorf) aby mohla na trať. 30/3/1975 (archiv Jiri Heracek)