Hotel Perun



V Klášterní ulici vysoká budova vpravo je kdysi nejznámější hejnický hotel, v roce 2010 zbořený hotel Perun. Postavil jej F. J. Scholz na místě staré hospody U Císaře rakouského a o Vánocích 1900 jej pod jménem Klášterní dvůr slavnostně otevřel. V nízké budově vedle něj bývala mlékárna, dnes je zde soukromé informační centrum. (1906)
(zdroj: Miloslav Nevrlý, Pavel D. Vinklát - Album starých pohlednic Frýdlantsko, 2009)




Hejnice v roce 1912 a 25.2. 2016
Smutný osud a nejistá budoucnost proslulého hejnického Perunu dlouhá léta naplňovaly nejen diskuse v podhorských hostincích. Málokdo již věřil v jeho záchranu, ale naděje zde stále ještě byla. Zchátralá rozlehlá stavba s ostudnou dírou na boku naproti bazilice ovšem nakonec v dubnu 2010 padla. Na starém snímku je ale podnik Josefa Franze Scholze ještě v době svého největšího lesku, kdy nesl jméno Kaiserhof (Císařský dvůr), což potvrzovaly i habsburské černožluté vlajky na fasádě. Tehdy patřil k nejluxusnějším podnikům v celých horách, jemuž dominovala vyhlídková věž a taneční sál.
(zdroj: Jizerské hory včera a dnes - Jan a Šimon Pikousové, Marek Řeháček, Petr Kurtin, 2016)
Hotel Perun
Hotel Perun byl otevřen na Vánoce roku 1900 jako hotel Klášterní dvůr. O
něco později byl přejmenován na hotel Císařův dvůr (Kaiserhof), potom
podle svého majitele velkopodnikatele Franze Josefa Scholze na hotel
Scholz. Po jeho smrti se stává vlastníkem pan Möller a hotel opět mění
jméno na hotel Möller. Po roce 1945 se na budově objevuje na dlouhá léta
nápis hotel Praha. Když kapacita hotelu začala být plně využívána pro
rekreaci ROH, byl přejmenován na hotel Perun.
Před 2. světovou
válkou patřil k nejluxusnějším hotelům v Jizerských horách. Ovšem ze
starých reklam se dozvídáme, že hotel měl i mládežnickou a studentskou
ubytovnu s mírnými cenami. Hotel měl pěkné pokoje, společenskou
místnost, jídelnu, verandu s vyhlídkou na kostel, malý a velký sál s
tanečním parketem a 25 metrů vysokou zasklenou věž s vyhlídkou na blízké
hory. Jako denní celková kapacita hotelu je uváděno neuvěřitelných 2000
míst.
Střechu objektu kryly barevně glazované tašky a zdobily malá a
velká vyhlídková věž. Hotel měl překrásné interiéry. Taneční sál byl
lemován velkými zrcadly a celou místnost a po obvodu sálu byly honosné
balkony. Sál měl pérovací parkety. Když se na nich tančilo, pohupovaly
se v rytmu. Hotel se stal centrem zdejšího kulturního dění. Divadelní
jeviště pamatovalo stovky inscenací a koncertů.
Hejnice bývaly před
válkou rušným turistickým střediskem. Tisíce turistů přijížděly v létě
na horské túry, v zimě na lyže a třikrát do roka zaplnili město
poutníci. V té době bylo v Hejnicích dvaadvacet hotelů a restaurací.
Kromě
původního účelu hotel sloužil za první světové války jako lazaret a za
druhé světové války jako útočiště rodinám vybombardovaných průmyslových
měst Německa.
Po válce hotel začal chátrat, mizela jeho secesní
výzdoba, ubylo rekreantů, změnila se klientela. Místa bohatých výletníků
zaujali dělníci z Ostravska a Mostecka, kteří sem byli posíláni na
ozdravné pobyty.
Po necitlivé adaptaci okolo roku 1960 přišel hotel o
typické věže, štuky i glazovanou krytinu střechy. Za několik let byl
doplněn o moderní divadelní přístavbu.
Majitelka hotelu chtěla po
listopadu 1989 vrátit hotelu jeho předválečný vzhled a proslulost. Při
rekonstrukci ovšem bylo zasaženo do statiky objektu. Následkem toho
došlo ke zhroucení jedné z bočních zdí. V další rekonstrukci nebylo
pokračováno, neboť firma majitelky zkrachovala. V roce 2008 získal
objekt v dražbě nový majitel, který jej následně prodal. V roce 2010
proběhla demolice objektu. (autor příspěvku Markéta Janečková)



























interier hotelu Perun


Hejnice 1930 – výzdoba sálu hotelu Kaiserhof před plesem místního pěveckého spolku konaném 25. ledna (archiv Petr Krause)







V Hejnicích (Ferdinandově) se 10. 10.1981
uskutečnil první ročník trampského festivalu Jizerská nota. Každoroční přehlídka trampských a folkových skupin z různých koutů Čech se těší pravidelnému zájmu mladých i starších posluchačů. Jeden z nejstarších folkových festivalů na Liberecku se v devadesátých letech přestěhoval ze sálu zříceného hotelu Perun do areálu hejnického autokempu a koupaliště. První ročníky byly skromné, proto musíme reprodukovat mladší fotografii. Zachytila libereckou skupinu Větrno v sále Perunu: zprava Jarmila a Pavel Vinklátovi (s Lumírem Kučerou zakladatelé Jizerské noty), Petr a Zuzana Peukerovi a Zdeněk Glaser.
Zdroj: R.Karpaš a kolektiv - Stalo se na severu Čech 1900/2000, 2001

Pohled na Scholzův hotel Klášterní či Císařský dvůr, ve kterém bylo 25
"cizineckých pokojů", přes zrušený hejnický hřbitov. Na asanované ploše
byly později umístěny čtyři pomníky na paměť obětem první světové války a
také socha nazvaná Plačící vdova. Po roce 1945 byly kamenné bloky
použity jako dlažební kámen.
Nejdříve se zřítila pravá část hotelu a ruina hotelu byla odstraněna v roce 2010.
(zdroj: Miloslav Nevrlý, Pavel D. Vinklát - Album starých pohlednic Frýdlantsko, 2009)
Po troskách pomníku šlapaly generace dětí, teď je v Hejnicích zpátky
Jan Mikulička 1. listopadu 2017 14:09
Pomník obětem první světové války v Hejnicích nepřežil nacionalistické běsnění, které ovládlo sever Čech po druhé světové válce. Skončil rozštípaný na dlažební kostky, po nichž léta šlapaly generace dětí cestou do místní školy. Až nedávno se trosky pomníku dočkaly záchrany.
Podle starosty Hejnic Jaroslava Demčáka nebyl fakt, že děti šlapou po jménech padlých, všeobecně známý.
"Vedení
města o tom nevědělo, a ti, kdo možná věděli, o tom nechtěli mluvit.
Kameny objevil školník, když na dlažbě před školou uklízel," přiblížil
starosta.
V roce 2016 se kostky vyzvedly. "Část se jich použila na pomník, zbytek je uložený," řekl Demčák.




Podle
vzpomínek obyvatelky Hejnic řečené Burgheim Annl, musel pomník
rozštípat místní německý kameník, který žil ve čtvrti Skalní Město.
"Udělal to se slzami v očích," uvedla žena.
Tak to alespoň tvrdí příspěvek Franze Haniky ve facebookové skupině Reichenberg Liberec Nordböhmen.
Středu pomníku dominovala plačící matka
Starosta o tom nic neví, přesto podle něj něco podobného nelze vyloučit.
"Kdyby
to dláždil někdo, kdo k tomu neměl vztah, otočil by kameny patrně jmény
dolů, aby už něco takového nikdy nikdo nenašel. Ale některé byly jako
naschvál otočené nahoru. Možná proto, aby se nezapomnělo," uvažoval.
Pomník se
jmenoval Plačící matka. V jeho středu byla dominantní socha plačící
matky a okolo ní byly desky se jmény padlých. Stával patrně až do roku
1946 vedle bývalého hotelu Perun na prostranství, kde je dnes jen
trávník.
"V archivu
města je dopis z dubna šestačtyřicátého, v němž se řeší, co umístit
místo pomníku. Ostatně, kde skončila plastika oné matky, se můžeme nyní
už jen dohadovat," podotkl Demčák.
"Místní
starousedlíci by rádi, aby se pomník vrátil do původního stavu, ale to
už je dnes nereálné. Navíc by to pro město bylo příliš drahé," zmínil.
Vztahy mezi Čechy a Němci stále nejsou urovnané, říká starosta
O
vytvoření monumentu, který bude reminiscencí na původní pomník, radnice
rozhodla v souvislosti s rekonstrukcí parčíku při křižovatce, na níž
odbočuje z hlavní hejnické tepny cesta do Lázní Libverda.
Autorem návrhu je projektant, který navrhl novou úpravu celého parčíku. Jde o plechový artefakt, do něhož je vkomponováno několik dlažebních kostek s útržky jmen, štítky se jmény padlých a nezvěstných a nápis In memoriam 1914 – 1918.
"Vztahy mezi Čechy a Němci tu pořád nejsou zcela
urovnané. Proto na monumentu není prakticky žádný text, jen nápis In
memoriam, což je v neutrální latině," vysvětlil Demčák.
Povrch
monumentu je z materiálu zvaného Corten. Ten časem kompletně orezne, ale
jen na povrchu, do hloubky rez nejde. Podobný materiál zvaný Atmofix
tvořil kdysi opláštění libereckého obchodního domu Ještěd.
"V
téhle oblasti se moc nepoužívá a lidi ho neznají, což je rozdíl třeba
oproti jižní Moravě. Část lidí říká, že to vypadá strašně. To sice ano,
ale jen do té doby, než se plech pokryje rzí celý stejnoměrně. Je to
jako s měděným plechem, než dostane patinu, tak to chvíli trvá,"
prohlásil starosta.
"Je
jasné, že se nikdy nemůže člověk zalíbit všem. Je to prostě svým
způsobem umělecké dílo a umění vyvolává rozdílné reakce," poznamenal.
Podle
starosty nemá nikdo ze současných obyvatel pohraničí právo hodnotit to,
co se v něm po válce odehrávalo. "Panovaly úplně jiné poměry. Navíc si
Češi s Němci neměli navzájem až tak moc co vyčítat," dodal.
Zdroj: https://www.idnes.cz/liberec/zpravy/hejnice-trosky-pomnik-padli-prvni-svetova-sudety-cesi-nemci.A171101_084552_liberec-zpravy_jape?
