Hemmrišský tunel

Mníšecký tunel (starším názvem Hemrišský tunel) je 529 metrů dlouhý železniční tunel pod Oldřichovským sedlem na železniční trati číslo 037, která spojuje Liberec s polským Zawidówem. Stavba se nachází v traťových kilometrech 175,412 až 175,941, v úseku mezi zastávkou Oldřichov v Hájích a stanicí Raspenava. Projektanti tunel sice dimenzovali pro dvoukolejnou trať, avšak realizován byl pouze jednokolejně.


Stará pohlednice Oldřichova, v horní části
označení a. d. S. N. D. V. Bahn se odkazuje k tehdejšímu názvu trati a je
vysvětleno v textu kapitoly. Zdroj: Archiv pana Petra Kurtina.
"Na některých starých pohlednicích Oldřichova se
vyskytuje u názvu obce zkratka a. d. S. N. D. V. B., nebo dokonce a. d .S
.N. D. V. Bahn. Je to v překladu: Buschullersdorf na Jihoseveroněmecké
spojovací dráze (Buschullersdorf an der Süd – Norddeutsch Verbindungsbahn). Ten
předlouhý název Oldřichova asi nebylo nic oficiálního. Ale Oldřichov to jistě
nesmírně pozvedlo. O vzniku podivného názvu této dráhy panují spíše
domněnky. Oldřichov v Hájích leží na trati Liberec – Zawidów PKP (Polskie
koleje paňstwowe). Dříve Reichenberg – Seidenberg. Tento úsek byl dán do
provozu 1. 7. 1875 jako pokračování tratě Pardubice – Liberec. Byla to dráha
soukromá, vlastníkem byla akciová společnost Actien Gesselschaft SNDVB. Dráha
byla roku 1909 zestátněna. Samotná zastávka byla v Oldřichově postavena až
v roce 1884, do té doby tady osobní vlaky projížděly," vypráví pan
Ladislav Crha.
autor příspěvku Petr Krause

Na liberecké straně je čelní zeď a krajní pás tunelu obložen kamenným kvádrovým zdivem. Nad masivním portálovým věncem se nachází letopočet 1949 odkazující na rok přestavby tohoto portálu. Vlevo od portálu je do skály vsazena malá tabulka připomínající dělníka Pietra Pojera, jenž v prosinci roku 1873 tragicky zahynul při ražbě tunelu.
Portál na opačné straně tunelu je včetně věnce a rovnoběžných křídel vybetonován. Nad čelní zdí se nachází datace 1988, kdy došlo k rekonstrukci tohoto raspenavského portálu.
Vlastní tunelová trouba je po celé své délce pokryta stříkaným betonem. Uvnitř tunelu se objevují potíže s podzemní vodou.
zdroj: Wikipedia





Fotografie zachycující údržbu trati,
fotografoval pan Bruno Pluhař asi v roce 1936. Zdroj: Archiv pana
Ladislava Crhy.
Litografie původní dřevěné vlakové zastávky
na výřezu dobové pohlednice. Zdroj: Archiv pana Petra Kurtina.
Původní dřevěná zastávka vyhořela a v roce 1903
byla nahrazena zděnou stavbou, jež stojí v obci dodnes. Bývala útulná, jak
popisuje paní Flegrová: "Na zastávce to bylo pěkné, topili tam, měli rouru přes
celou čekárnu. Když se soutěžilo o nejhezčí zastávku, tak na stolečcích
byly vystříhané z papíru jakoby dečky a na nich byly samorosty, které
sbíral pan Novotný. Když se ještě na zastávce sloužilo, tak tam byla
i zahrádka."
Udržovanou a upravenou vlakovou zastávku měl rád
i pan Milan Nýdrle: "Napravo měli železničáři takový kumbál, dveřmi nalevo
se chodilo do čekárny, bylo tam okýnko, odkud paní prodávala lístky. Bylo to
moc pěkné, plůtek, kytičky."


Vlaková zastávka s obsluhou. Zdroj:
Archiv pana Ladislava Crhy.
Pan Ladislav Crha přidává vzpomínku
z osmašedesátého: "Paní Samohrdová sloužila v noci v tom
osmašedesátém a zrovna jel nákladní vlak od Zawidova na Liberec. Měla zavřené
závory, jenže přijeli s těmi kolopásy a tanky. Všechno se to valilo a
najednou stáli před těmi závorami. A ona, že nemůže zvednout závory, že
jede nákladní vlak.
Oni s těmi samopaly: »Jestli, bábo, neotevřeš
závory, tak tě zastřelíme!«
Tak šla a závory otevřela. Pamatuji si strašný hluk,
jak se slétaly vrtulníky a jezdila armáda, to byla taková noc. Jenom kvůli tomu
kraválu si pamatuji, že jsem nespal a najednou přišla máma, že nás přepadli."
Obsluha železniční zastávky byla zrušena v roce
1979 z důvodu úspor pracovních sil. Občané sice protestovali, ale jejich
protest byl neúspěšný. Zastávka slouží jako krytá čekárna. Jízdenky se dnes
kupují ve vlaku. Na konci léta 2015 zastávka bohužel vyhořela a v době
přípravy knihy čekala na opravu.
Vlaková zastávka v průběhu času. Zdroj: Archiv pana Ladislava Crhy.




Oprava tunelu, konec sedmdesátých let 20.
století. Zdroj: Archiv pana Ladislava Crhy.
Tunel mezi Oldřichovem a Raspenavou míval speciální
vrata, která se v zimě zavírala. Když přišlo do Oldřichova ošklivé počasí,
místní žertem říkali, že táhne, protože někdo zapomněl zavřít vrata od
Raspenavy.
Na tunel a vrata vzpomíná pan Flegr: "Vrata se
zavírala jenom přes zimu. Hned po válce tu byli tuneláři a dělali na tunelu
takové žlaby, aby se dala odvádět voda, aby nekapalo do tunelu. Byly tam hrozné
rampouchy. Tunelem jsem procházel, není to příjemný pocit. Před tratí byla
taková malá vechtrovna, později tam byl telefon. Můj děda musel chodit
s lucernou přes tunel a za tunelem byl další strážní domek. A jednou
když šel tunelem, tak tam byla zvěř a jelen mu vykopl tu lucernu z ruky.
On pak chudák bloudil tunelem potmě. V tunelu se taky oběsil jeden pán
z Mníšku, v jednom z výklenků."
V době, kdy se tunel stavěl, byla voda svedena
provizorním způsobem a postupem času již nebylo bezpečné tunelem projíždět.
Pracovníci železnice museli urážet dlouhé rampouchy a námrazu, která se
v tunelu tvořila. Vrata, která tunel měl na obou stranách, sloužila
k tomu, aby průvan nezvyšoval námrazu, případně ji vůbec nezpůsoboval.
Druhým důvodem prý byl pohyb vysoké, aby nevybíhala z obory, protože
vyústění tunelu směrem k Raspenavě bylo již v oboře.
Největší oprava tunelu od jeho výstavby začala
v roce 1978. Opravu prováděli pracovníci Železničních staveb Brno. Stavaři
v první řadě kontrolovali zdivo, protože v některých místech byly
i několikametrové dutiny, které se zaplňovaly vodou. Stavební dělníci
pracovali na opravách tunelu jen asi pět hodin denně, ve zbývajícím čase
projížděly tunelem vlaky. Dopoledne jezdila náhradní autobusová doprava
z Liberce do Frýdlantu.
Důvody opravy vysvětluje pan Ladislav Crha: "Dráha na
to tlačila. Tunel byl neskutečně prolitý vodou – když mrzlo, byla vrstva ledu
od hlavy kolejnic a také shora, to odrápaly mašiny. Bylo to mašinami jako
vyfrézované. Ke stěnám šly ledopády. Už s tím museli něco dělat, traťoví
dělníci tam nemohli ve zdraví projít. Chodili tam denně shazovat rampouchy
vidlemi. Výluka byla každý den zhruba od osmi do třinácti hodin. Vlaky byly
nahrazeny autobusy, myslím, že jen v pracovní dny. Vždyť jen od Liberce
jelo pět vagónů plných dětí, ve Frýdlantu byly školy. Dnes jezdí tak čtvrtina
lidí. V každém vagónu jelo tak sto lidí, nemohli dělat nepřetržitou
výluku, autobusy by to nepobraly."


Fotografie z doby, kdy se opravoval tunel. Konec sedmdesátých let 20. století. Zdroj: Kronika obce Oldřichov v Hájích.