Zaniklá železniční trať Česká Lípa - Vlčí Důl

29.05.2021
Lokomotiva 556.0497 ve stanici Česká Lípa město, 1978, foto: Karel Šlais
Lokomotiva 556.0497 ve stanici Česká Lípa město, 1978, foto: Karel Šlais
nádraží (9.1936) Službu konající, státní policie obv. Insp. II tř. F.Ptáček na nádraží. (zdroj: https://fotohistorie.cz)
nádraží (9.1936) Službu konající, státní policie obv. Insp. II tř. F.Ptáček na nádraží. (zdroj: https://fotohistorie.cz)
Česká Lípa, léto 1975 (archiv Paul Alexander)
Česká Lípa, léto 1975 (archiv Paul Alexander)

Po transverzálce v České Lípě zůstal jenom zmar a bezdomovci

Zrušený úsek byl součástí Severočeské transverzálky, dráhy, kterou na přelomu 19. a 20. století postavila společnost Ústecko-teplická dráha (Aussig-Teplitzer Eisenbahn, ATE) mezi Teplicemi a Libercem.
Dopravovala po ní hlavně hnědé uhlí do textilních továren na Liberecku.
Česká Lípa se tehdy stala velkým železničním uzlem, protože nová trať křížila koleje společnosti Česká severní dráha z Nymburku do Rumburku. Obě firmy se ale neměly rády, proto padl projekt jednoho společného nádraží a stanice ATE vznikla na zelené louce blíže k městu.
Směrem na Liberec se vlaky rozjely v roce 1900. Kolem meandrů Ploučnice transverzálka využila trasování místní dráhy Česká Lípa - Mimoň, kterou musela odkoupit. Řeka nejednou dráhu při povodních zaplavila.
V sedmdesátých letech minulého století, kdy se u Mimoně začal těžit uran, ale dráha přestala kapacitně dostačovat. Nádraží Česká Lípa město, kde se vlaky seřazovaly, bylo často přeplněné a nákladní vlaky musely na průjezd čekat dlouhé hodiny. Bylo proto rozhodnuto o stavbě přeložky, která by umožňovala přímé napojení jak od Děčína a Rumburku, tak od Bakova.
Poslední vlak po staré trati projel 25. května 1989. Osiřela tak stanice Česká Lípa město a zastávky Dobranov a Vlčí Důl.
Z většiny zrušeného úseku je dnes cyklostezka, na zbývající části je vidět jenom zmar. Monumentální budova nádraží Česká Lípa město čeká už jen na demolici, stanici ostatně zhruba před 40 lety poškodil vlak se sovětskými tanky, který se nevešel na první kolej.
Smutný pohled se nám naskytl i v areálu bývalého depa ATE. Lokomotivy vystřídali bezdomovci, kdysi plně vybavené haly za pár let bez údržby zřejmě spadnou.
Tři ocelové mosty v nivě Ploučnice se naštěstí dochovaly. Dva jsou záplavové, kdyby se zvedla hladina, jeden vede přes řeku. Ukážeme vám unikátní snímky českolipské železniční legendy Karla Šlaise z roku 1976, kdy se jeden inundační most rekonstruoval.
Stále stojí také obě cihlové budovy někdejších zastávek. Jsou obydlené a v celkem ucházejícím stavu. V reportáži vám také ukážeme hraniční kameny nejen s logem ČSD, ale také původní raritní se znakem ATE.
Zdroj: https://www.idnes.cz/.../zanikle-trate-ceska-lipa-vlci...

léto 1976, 464.010 (Ilona Jirka Heracek)
léto 1976, 464.010 (Ilona Jirka Heracek)