Zaniklá železniční trať Česká Lípa - Vlčí Důl
Po transverzálce v České Lípě zůstal jenom zmar a bezdomovci
Zrušený
úsek byl součástí Severočeské transverzálky, dráhy, kterou na přelomu
19. a 20. století postavila společnost Ústecko-teplická dráha
(Aussig-Teplitzer Eisenbahn, ATE) mezi Teplicemi a Libercem.
Dopravovala po ní hlavně hnědé uhlí do textilních továren na Liberecku.
Česká Lípa se tehdy stala velkým železničním uzlem, protože nová
trať křížila koleje společnosti Česká severní dráha z Nymburku do
Rumburku. Obě firmy se ale neměly rády, proto padl projekt jednoho
společného nádraží a stanice ATE vznikla na zelené louce blíže k městu.
Směrem na Liberec se vlaky rozjely v roce 1900. Kolem meandrů
Ploučnice transverzálka využila trasování místní dráhy Česká Lípa -
Mimoň, kterou musela odkoupit. Řeka nejednou dráhu při povodních
zaplavila.
V sedmdesátých letech minulého století, kdy se u
Mimoně začal těžit uran, ale dráha přestala kapacitně dostačovat.
Nádraží Česká Lípa město, kde se vlaky seřazovaly, bylo často přeplněné a
nákladní vlaky musely na průjezd čekat dlouhé hodiny. Bylo proto
rozhodnuto o stavbě přeložky, která by umožňovala přímé napojení jak od
Děčína a Rumburku, tak od Bakova.
Poslední vlak po staré trati projel 25. května 1989. Osiřela tak stanice Česká Lípa město a zastávky Dobranov a Vlčí Důl.
Z většiny zrušeného úseku je dnes cyklostezka, na zbývající části je
vidět jenom zmar. Monumentální budova nádraží Česká Lípa město čeká už
jen na demolici, stanici ostatně zhruba před 40 lety poškodil vlak se
sovětskými tanky, který se nevešel na první kolej.
Smutný
pohled se nám naskytl i v areálu bývalého depa ATE. Lokomotivy
vystřídali bezdomovci, kdysi plně vybavené haly za pár let bez údržby
zřejmě spadnou.
Tři ocelové mosty v nivě Ploučnice se naštěstí
dochovaly. Dva jsou záplavové, kdyby se zvedla hladina, jeden vede přes
řeku. Ukážeme vám unikátní snímky českolipské železniční legendy Karla
Šlaise z roku 1976, kdy se jeden inundační most rekonstruoval.
Stále stojí také obě cihlové budovy někdejších zastávek. Jsou obydlené
a v celkem ucházejícím stavu. V reportáži vám také ukážeme hraniční
kameny nejen s logem ČSD, ale také původní raritní se znakem ATE.
Zdroj: https://www.idnes.cz/.../zanikle-trate-ceska-lipa-vlci...