Heřmanička
Frýdlant - Heřmanice - (Reichenau - Zittau)
Frýdlantské obchodní dráhy vznikaly postupně v 90. letech 19. století. Tento text sleduje pouze trať Heřmanickou.
Revize české strany trasy proběhla ve dnech 22. a 23..7.1896,
kdy bylo rozhodnuto o jediném společném nádraží s normálně rozchodnou železnicí.
Dalším problematickým úsekem bylo vedení trasy okolo Dětřichova. Problém se
podařilo částečně vyřešit až stavbou úvratě, která se ale objevuje na plánech
až v roce 1898. Peníze pro trať měly poskytnou Zemská banka království Českého
v Praze a Rakouský úvěrní ústav.
Stavba začala v dubnu 1899. V pátek 24.8.1900 proběhla technicko policejní
zkouška se zkušební jízdou. V půl osmé ráno vyjel zvláštní vlak z Zittau do
Reichenau a dále do Heřmanic. Zde se setkali úředníci ze Saska se svými kolegy
Rakouskými, kteří přijeli z Frýdlantu. Trať byla předána do provozu 25.8.1900
pouze s malou bezvýznamnou oslavou. V soukromém provozu byla trať v letech
1900 až 1924. Dráha přešla 1.1.1925 pod správu státu a byla podřízena ředitelství
drah v Hradci Králové. Po mnichovském diktátu byla heřmanička pod správou
DRB. Na začátku byly ze strany DRB nasazeny moderní motorové vozy. Jejich
provoz ustal 2.9.1939. Průběžná nákladní doprava byla vedena stroji 99.59.
Dne 2.5.1945 byla přerušena trať mezi Zittau a Heřmanicemi. Osvobozovací vlak
s železničáři ČSD přijel do Heřmanic 30. května 1945. Vlaky s uprchlíky jezdily
pro správou DRB až do 21.6.1945 a tímto dnem skončila mezinárodní doprava
navždy. Po válce dochází k oživení průmyslu. Otevřeny jsou opět čedičové lomy
v Heřmanicích. V roce 1947 byla zrušena pro nerentabilitu osobní doprava.
Náhrada spočívala v dvou párech autobusové linky. Již v dubnu 1948 žádají
obce nejen udržení nákladní dopravy, ale i zpětné zavedení osobní dopravy.
Autobusy sice byly rychlejší, ale nevyhovovaly kapacitně. Obce protestují
i nadále. Dnem 28.5.1951 je dráha prohlášena za neveřejnou (vlečku) podniku
Severočeský průmysl kamene. I v roce 1955 je nařízeno neobnovovat osobní dopravu.
Nepomáhaly ani interpelace v parlamentu. Teprve v březnu 1957 dochází ke změně
a následuje nařízení obnovení osobní dopravy. A tak 14.7.1957 se opět po trati
rozjely vlaky s cestujícími.
V 60. letech následovala modernizace některých staveb a
zavedení motorového provozu. Ustávala i nákladní doprava a poslední manipulák
jel 13.6.1964. Skutečný konec přišel jako hrom z nebe. Dne 5.4.1975 vydal
traťmistrovský okrsek zprávu, kde uvádí velmi kritický stav svršku i spodku
tratě. V návaznosti na to dne 13.1.1976 byl definitivně zastaven provoz. Trať
byla úředně zrušena v roce 1984. V roce 1996 se objevila aktivita obnovit
provoz až do polské Bogatyně. Místo toho však nastoupily Sběrné suroviny a
zbytky tratě zlikvidovaly.
text O. Čížek, foto sbírka O. Čížek, Frýdlantské okresní dráhy)
Prameny: publikace Úzkorozchodná dráha Frýdlant v. Čechách - Heřmanice. Nakladatelství ing. Radek Sedláček
Ve čtvrtek 24. ledna 1907 ráno došlo na trati Heřmanice – Frýdlant k železničnímu neštěstí,
které si mohlo lehce vyžádat i oběti na životech. Když za panující silné bouře vyjel z kunratického nádraží na trať první ranní vlak č.201, převrátil za obcí náraz větru několik vagonů na konci soupravy.
Ty se svezly po náspu trati a strhly s sebou i služební vůz a jeden vagon pro cestující. Lokomotiva zůstala naštěstí na kolejích. Ve vlaku byly lehce zraněny 4 osoby. Na místo neštěstí byl povolán obvodní lékař MUDr. Metzel, který zraněným poskytl první pomoc. Na místo se také rychle dostavila i soudní komise pod vedením JUDr. Jindricha, která měla sepsat zprávu o události a vzniklých škodách. Bylo velkým štěstím, že se z této nehody pasažéři vlaku, mezi kterými byli nejen zaměstnanci železnice, ale i velké množství školou povinných dětí, vyvázli jen s velkým leknutím.
autor příspěvku Petr Krause
Populární "Heřmanička" vozila od 25. srpna 1900 do roku 1947 av letech 1957-75 (31.12. poslední jízda) lidi i náklady mezi Frýdlantem a Heřmanicemi na úzkokolejné, 10,781 km dlouhé železniční trati. Ta byla do roku 1945 propojena, rovněž úzkokolejnou tratí, s německou Žitavou. K vykolejení Heřmaničky u Kunratic došlo 24. ledna 1907.
zdroj: Miloslav Nevrlý, Pavel D. Vinklát - Album starých pohlednic Frýdlantsko, 2009
Nádraží Heřmanice 48 let po ukončení provozu (fotogalerie Mates Jandík)
Heřmanička
Úzkorozchodná dráha vedoucí z Frýdlantu, přes Kunratice a úvraťovou stanici v Dětřichově, kde musela lokomotiva objet vlak na druhý konec, aby mohla pokračovat dále do Heřmanic, měla jako jediná u nás díky napojení na systém žitavských úzkokolejek netypický rozhod 750 mm.Dráha, která měřila 10,5 kilometru byla slavnostně otevřena 25. srpna 1900. Heřmanička sloužila osobní i nákladní přepravě. Provoz na ní byl ukončen roku 1976. Koleje byly mezi lety 1996-1997 rozebrány a odvezeny do šrotu. Dodnes nikdo neví, kam se poděly dva mosty, které z úzkokolejky zmizely doslova ze dne na den. Malá část je zachována přímo v Dětřichově. Koleje pak můžete obdivovat i u nádraží ve Frýdlantu nebo u depa Železniční muzeum Frýdlantských okresních drah, ale o tom zase příště .#technickepamatkyjizerskychhorRegion Liberec, Enjoy Frýdlant