Cvikov a železnice

05.02.2021

Železniční trať Svor - Jablonné v Podještědí

Cvikov
Cvikov
Lokomotiva 434.2327 v čele manipulačního vlaku opouští stanici Cvikov
Lokomotiva 434.2327 v čele manipulačního vlaku opouští stanici Cvikov
Lokomotiva T444.0256 na nákladišti Cvikov
Lokomotiva T444.0256 na nákladišti Cvikov
Manipulační vlak u kamenného mostku před Kunraticemi u Cvikova
Manipulační vlak u kamenného mostku před Kunraticemi u Cvikova
archiv Martin Hájek
archiv Martin Hájek
Cvíkov - Jablonné v Podještědí
Cvíkov - Jablonné v Podještědí

Železniční trať Svor - Jablonné v Podještědí je bývalá železniční trať na severu České republiky, v Libereckém kraji, v okrese Česká Lípa o délce 17,1 km.

Historie

Trať byla vybudována Českou severní dráhou po dvou etapách. Úsek ze Svoru do Cvikova o délce 4,5 km byl zprovozněn 1. září 1886. Úsek ze Cvikova do Jablonného v Podještědí byl zprovozněn 7. října 1905.

Na trati byly stanice a zastávky od Svoru: Cvikov, Lindava, Kunratice u Cvikova, Heřmanice.

Ještě v 70. letech 20. století se úsek Cvikov - Jablonné v Podještědí dočkal pokládky nových kolejí. Trať se stala obětí rušení neefektivních tratí v 70. letech 20. století. V její neprospěch rozhodla velká sklonová náročnost se stoupáními a spády až 25 promile a hustá autobusová doprava ve stejném úseku. Osobní doprava byla zrušena dne 28. května 1973 se změnou jízdního řádu. Úsek Svor - Cvikov byl zrušen a byly z něj sneseny koleje v souvislosti se stavbou obchvatu Svoru v roce 1977. Úsek Cvikov - Jablonné v Podještědí byl do 31. května 1986 provozován jako vlečka.

Do současné doby je zachováno traťové těleso kromě úseku u Svoru, kde je přerušené silničním obchvatem. Stojí též původní nádražní budovy ve Cvikově, Lindavě a v Kunraticích.

(zdroj: Wikipedia)

Stavba přeložky silnice I/13 v Kunraticích u Cvikova
Stavba přeložky silnice I/13 v Kunraticích u Cvikova
Kunratice u Cvikova 1978
Kunratice u Cvikova 1978
Trhací vlak u ocelového viaduktu v Kunraticích u Cvikova
Trhací vlak u ocelového viaduktu v Kunraticích u Cvikova
Kunratice u Cvikova
Kunratice u Cvikova

Foto: Karel Šleis

nádraží Cvikov (archiv Martin A Ala)
nádraží Cvikov (archiv Martin A Ala)
nádraží Cvikov (archiv Martin A Ala)
nádraží Cvikov (archiv Martin A Ala)

stavba nádraží
stavba nádraží
Cvikov vlakové nádraží 1974
Cvikov vlakové nádraží 1974
Svor - vlakové nádraží
Svor - vlakové nádraží
Svor-nádraží 2016
Svor-nádraží 2016
Lindava (zrušené)
Lindava (zrušené)
Cvikov (zrušené)
Cvikov (zrušené)

Nádraží Cvikov v roce 1974 - Lokomotiva na snímku je 434.2243. V roce 1978 ji nahradila 434.2327, která vytrvala až do konce parního provozu v r. 1980. Ta je na fotce z Kunratic u Cvikova. Před "překopáním" trati u Svoru jezdil každý den manipulační vlak z CL do Jablonného v P., Svoru a CL. Pak se ještě jednou vrátil z CL do Nového Boru a zpět (podle potřeby). Říkalo se mu "okruh", a to i v době, když to ze Cvikova do Svoru nešlo. Manipulák měl po léta stabilní jízdní řád a vyjížděl z CL obvykle kolem druhé hodiny v noci. Když bylo ve Cvikově hodně zátěže, vytahoval ji do Svoru nadvakrát. V letech 1978 - 1980 se na lokomotivě střídaly dvě čety. Tichý - Šimon, Karlík - Melmuka. (komentář Tomáš Heizer)

Lokomotiva "tendrovka" 313.433 - zapůjčené foto od Lenka Kotě Švancarová
Lokomotiva "tendrovka" 313.433 - zapůjčené foto od Lenka Kotě Švancarová
Fotografie původní - dnes už neexistující - železniční budovy ve Svoru údajně z roku 1874 (archiv J.Freier)
Fotografie původní - dnes už neexistující - železniční budovy ve Svoru údajně z roku 1874 (archiv J.Freier)
Kunratice u Cvikova (zrušené)
Kunratice u Cvikova (zrušené)
Lindavské nádraží - foto Jindřich Suriomariochuanesferdinando Minář
Lindavské nádraží - foto Jindřich Suriomariochuanesferdinando Minář
stanice Německé Jablonné - tak kolej, terén, kolejiště a návěstidlo, rampa s uhlím - to přesně odpovídá - je to kolej do remízy ve stanici Německé Jablonné! (viz příloha) Podle označení na lokomotivě to spadá do údobí 1919 až 1926. V pozadí je dozbrojovací rampa na uhlí. kde lokomotiva místní dráhy z Cvikova mohla dobírat uhlí. (autor komentáře Richard Cila)
stanice Německé Jablonné - tak kolej, terén, kolejiště a návěstidlo, rampa s uhlím - to přesně odpovídá - je to kolej do remízy ve stanici Německé Jablonné! (viz příloha) Podle označení na lokomotivě to spadá do údobí 1919 až 1926. V pozadí je dozbrojovací rampa na uhlí. kde lokomotiva místní dráhy z Cvikova mohla dobírat uhlí. (autor komentáře Richard Cila)
Richard Cila - Tato fotografie ze stanice Svor je hodně známá a existuje v mnoha kopiích. Dokonce jednu ofoceninu desky, vlastní NTM, fond Smíšek. Ale v podstatně lepší kvalitě (ostrou).
Richard Cila - Tato fotografie ze stanice Svor je hodně známá a existuje v mnoha kopiích. Dokonce jednu ofoceninu desky, vlastní NTM, fond Smíšek. Ale v podstatně lepší kvalitě (ostrou).
Richard Cila - U této fotografie však lokace nebude přesně jistá. Protože stejné foto, ve stejné konfiguraci osob, pochází z místní dráhy Česká Lípa - Kamenický Šenov. Ale to nic neznamená, totiž strojvedoucí a topiči strojové stanice Svor, byly ve stejné turnusové skupině (+střídači) jako strojvedoucí a topiči strojové stanice Česká Kamenice (po zrušení strojové stanice Česká Lípa-střelnice). Tedy foto bylo pořízeno při výpomoci lokomotivou ze Cvikova přesunuté do Kamenice. Provozně, nic neobvyklého. (foto ze sbírky Jiřího Waltera)
Richard Cila - U této fotografie však lokace nebude přesně jistá. Protože stejné foto, ve stejné konfiguraci osob, pochází z místní dráhy Česká Lípa - Kamenický Šenov. Ale to nic neznamená, totiž strojvedoucí a topiči strojové stanice Svor, byly ve stejné turnusové skupině (+střídači) jako strojvedoucí a topiči strojové stanice Česká Kamenice (po zrušení strojové stanice Česká Lípa-střelnice). Tedy foto bylo pořízeno při výpomoci lokomotivou ze Cvikova přesunuté do Kamenice. Provozně, nic neobvyklého. (foto ze sbírky Jiřího Waltera)

Taková mašinka s označením 313.407 jezdila kdysi mezi Cvikovem a Svorem.

Říkalo se jí v němčině "Pussi", což znamená něco jako "Kočička" (říkalo se jí i "Pusinka")Parní lokomotivy této řady 313.4 byly původně vyráběné pro severočeské soukromé místní dráhy.

Byly určeny především k posunu nebo k vedení vlaku na vedlejších drahách."Kočička" vážila 39600 kg a hnala si to maximální rychlostí 45km/hod.

Tato fotografie ze stanice Svor je hodně známá a existuje v mnoha kopiích. Dokonce jednu ofoceninu desky, vlastní NTM, fond Smíšek. Ale v podstatně lepší kvalitě (ostrou). (autor komentáře Richard Cila)
Tato fotografie ze stanice Svor je hodně známá a existuje v mnoha kopiích. Dokonce jednu ofoceninu desky, vlastní NTM, fond Smíšek. Ale v podstatně lepší kvalitě (ostrou). (autor komentáře Richard Cila)
Tato fotografie pochází z vlakového nádraží ve Cvikově
Tato fotografie pochází z vlakového nádraží ve Cvikově
Jízdní řád z roku 1902 na trati Cvikov - Svor
Jízdní řád z roku 1902 na trati Cvikov - Svor
Cvikovské vlakové nádraží
Cvikovské vlakové nádraží
Výstavba kolejového spojení tratě Svor - Cvikov započala na jaře roku 1885 a to především stavbami na cvikovském nádraží a ukončena již následující rok v létě 1886.Slavnostní otevření bylo dne 1.září 1886 a již následující den byl zahájen pravidelný provoz.Cesta do Svoru tehdy trvala 17 minut, pro nákladní vlak 27 minut.Pozdější prodloužení tratě do Jablonného v Podještědí proběhlo slavnostní jízdou 7.října 1905.Úsek Cvikov - Svor zajišťovaly tehdy především dvě parní lokomotivy s označením 313.407 a 313.412

(autor příspěvku Jaroslav Freier)

...a tady máme naší druhou cvikovskou mašinku s označením 313.412
...a tady máme naší druhou cvikovskou mašinku s označením 313.412

Trocha vzpominek na paru 

(archiv Vojta Anglie)

Nehoda vlaku na trati Cvikov - Svor, 15.9.1912 (zdroj SOkA Česká Lípa)
Nehoda vlaku na trati Cvikov - Svor, 15.9.1912 (zdroj SOkA Česká Lípa)
Jízdní vlakový řád trati Cvikov - Svor z roku 1902
Jízdní vlakový řád trati Cvikov - Svor z roku 1902
...stalo se v neděli 15.září 1912
...stalo se v neděli 15.září 1912
Byla neděle 15.září 1912 a krátce po poledni se vydal na cestu vlak na trati Cvikov - Svor.

Pokud tehdy ještě platil jízdní řád z roku 1902, vyjel přesně ve 12:37 hodin.

Před zářezem trati u lesa vedoucího k Údolí samoty vlak spadl z náspu a zavrtal se do země.Příčinou neštěstí bylo podlomení kolejí.Strojvedoucí E.Langstein a topič F.Grohmann se zachránili tím, že včas vyskočili.

Fotografii tehdy pořídil cvikovský "dvorní" fotograf Fritz Richter.

autor příspěvku Jaroslav Freier

Přibližné místo vlakového neštěstí
Přibližné místo vlakového neštěstí