Cvikov a železnice
Železniční trať Svor - Jablonné v Podještědí






Železniční trať Svor - Jablonné v Podještědí je bývalá železniční trať na severu České republiky, v Libereckém kraji, v okrese Česká Lípa o délce 17,1 km.
Historie
Trať byla vybudována Českou severní dráhou po dvou etapách. Úsek ze Svoru do Cvikova o délce 4,5 km byl zprovozněn 1. září 1886. Úsek ze Cvikova do Jablonného v Podještědí byl zprovozněn 7. října 1905.
Na trati byly stanice a zastávky od Svoru: Cvikov, Lindava, Kunratice u Cvikova, Heřmanice.
Ještě v 70. letech 20. století se úsek Cvikov - Jablonné v Podještědí dočkal pokládky nových kolejí. Trať se stala obětí rušení neefektivních tratí v 70. letech 20. století. V její neprospěch rozhodla velká sklonová náročnost se stoupáními a spády až 25 promile a hustá autobusová doprava ve stejném úseku. Osobní doprava byla zrušena dne 28. května 1973 se změnou jízdního řádu. Úsek Svor - Cvikov byl zrušen a byly z něj sneseny koleje v souvislosti se stavbou obchvatu Svoru v roce 1977. Úsek Cvikov - Jablonné v Podještědí byl do 31. května 1986 provozován jako vlečka.
Do současné doby je zachováno traťové těleso kromě úseku u Svoru,
kde je přerušené silničním obchvatem. Stojí též původní nádražní budovy
ve Cvikově, Lindavě a v Kunraticích.
(zdroj: Wikipedia)




Foto: Karel Šleis









Nádraží Cvikov v roce 1974 - Lokomotiva
na snímku je 434.2243. V roce 1978 ji nahradila 434.2327, která
vytrvala až do konce parního provozu v r. 1980. Ta je na fotce z
Kunratic u Cvikova. Před "překopáním" trati u Svoru jezdil každý den
manipulační vlak z CL do Jablonného v P., Svoru a
CL. Pak se ještě jednou vrátil z CL do Nového Boru a zpět (podle
potřeby). Říkalo se mu "okruh", a to i v době, když to ze Cvikova do
Svoru nešlo. Manipulák měl po léta stabilní jízdní řád a vyjížděl z CL
obvykle kolem druhé hodiny v noci. Když bylo ve Cvikově hodně zátěže,
vytahoval ji do Svoru nadvakrát. V letech 1978 - 1980 se na lokomotivě
střídaly dvě čety. Tichý - Šimon, Karlík - Melmuka. (komentář Tomáš Heizer)








Taková mašinka s označením 313.407 jezdila kdysi mezi Cvikovem a Svorem.
Říkalo se jí v němčině "Pussi", což znamená něco jako "Kočička" (říkalo se jí i "Pusinka")Parní lokomotivy této řady 313.4 byly původně vyráběné pro severočeské soukromé místní dráhy.
Byly určeny především k posunu nebo k vedení vlaku na vedlejších drahách."Kočička" vážila 39600 kg a hnala si to maximální rychlostí 45km/hod.




(autor příspěvku Jaroslav Freier)

Trocha vzpominek na paru
(archiv Vojta Anglie)



Pokud tehdy ještě platil jízdní řád z roku 1902, vyjel přesně ve 12:37 hodin.
Před zářezem trati u lesa vedoucího k Údolí samoty vlak spadl z náspu a zavrtal se do země.Příčinou neštěstí bylo podlomení kolejí.Strojvedoucí E.Langstein a topič F.Grohmann se zachránili tím, že včas vyskočili.
Fotografii tehdy pořídil cvikovský "dvorní" fotograf Fritz Richter.
autor příspěvku Jaroslav Freier
